23948sdkhjf

Kompetent transport kan styrke eksporten til Tyskland

En velfungerende transporthub mod Tyskland og god infrastruktur i Jyllandskorridoren gavner danske virksomheders eksportmuligheder i Tyskland

Danmark eksporterer for over 100 mia. kr. om året til Tyskland, som i særklasse er vores største eksportmarked.

For tredje år i træk afholdt Børsen Tysklandskonferencen, fordi det tyske marked fortsat har et enormt potentiale og en stor betydning for danske virksomheders vækstmuligheder. Talerne på konferencen, som ud over erhvervsminister Brian Mikkelsen og ambassadørerne fra Danmark og Tyskland også bød på en række virksomhedsledere, understøttede alle billedet af, at potentialet er endnu større.

Poul Bruun, innovationschef i ITD opfordrede virksomhederne til at gøre brug af danske transportvirksomheders særlige servicer og unikke kendskab til det tyske marked i forhold til at sikre disse eksportgevinster.

Transportvirksomhederne har tyskerne under huden
Især transportvirksomheder med hovedsæde eller afdelinger i det syddanske tilbyder særlige kompetencer og transportløsninger, som kan gøre det nemmere at få varerne nemt, effektivt og sikkert ned til modtagerne i Tyskland. For eksempel omlastes og ompakkes en stor del af den danske eksport af fersk, kølet og frossen fisk på terminaler i Padborg før, de ender på spisebordene syd for grænsen.

Transport- og logistikvirksomhederne har dygtige medarbejdere med det tyske sprog, den tyske lovgivning og de forskellige tyske forretningskulturer helt inde under huden.

- De fleste er enige om, at kendskab til det tyske marked er en betingelse for succes. Tyske virksomheder er for eksempel meget pertentlige med, at alt skal dokumenteres på papir, og at man som transportør overholder deadlines og aftaler. Det kan være afgørende for, om man har en kunde eller ej, siger Poul Bruun, og fortsætter:

- Derfor er der fra vores side i sektoren et stort fokus på at kunne kommunikere med og forstå de personer, som tager de praktiske beslutninger hos de tyske varemodtagere. Samtidig er der fokus på at kunne holde kunder orienteret om, hvor en aktuel forsendelse befinder sig og på at sikre, at leverancerne kommer frem rettidigt. Her er vi godt hjulpet af den øgede brug af digitalisering, der hele tiden bliver bedre og i dag kan angive en position på, hvor godset er, og hvilken temperaturtilstand det har, hvis vi for eksempel taler om transport af fødevarer.

Ny spændende, digitaliseret fremtid
Poul Bruun gav også på konferencen et bud på, hvor vi ser udviklingen gå hen i transport- og logistiksektoren. I den forbindelse takkede han erhvervsministeren og regeringen for at åbne op for kommende testcentre, hvor man kan teste robotteknologier og tillade forsøg med selvkørende køretøjer på offentlig vej.

- Som jeg læser udviklingen, så vil vi inden for de næste fem til 10 år se smarte lastbiler på vejene, som kan forbindes med hinanden elektronisk i såkaldte platoons, og som kan tale sammen med vejskilte og trafiklys.  I stedet for larmende jernhjul på ufleksible skinner, tror jeg, at vi kommer til at se tog på gummihjul på eksisterende asfalt fremover. De bliver mere og mere selvkørende måske endda helt førerløse i særlige grønne korridorer eller ført med remotekontrol fra et kontrolcenter. Alt sammen gjort muligt af det, vi kalder connectivity - baseret på et pålideligt og stærkt internet, siger Poul Bruun og fortsætter:

- Det bliver helt afgørende, at danske transportvirksomheder - og deres kunder – får samme muligheder som deres udenlandske konkurrenter til at udvikle og teste systemer og teknologier til at udnytte de selvkørende og førerløse køretøjer. For de bliver fremtiden – og Tyskland bliver ét af de lande, hvor forandringerne og effektiviseringerne af transporterne kommer meget hurtigt.  Også hurtigere end de fleste af os havde forestillet os.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078