23948sdkhjf

De unge skal tages i hånden

Mentor-ordninger og trainee-stillinger kan blive de unges vej ind i transportbranchen

Der skal ekstraordinære midler i brug, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at få de unge til at søge mod transportbranchen. Men samtidig kan det være svært at få virksomhederne til at give de mindre erfarne chauffører en chance for at få foden indenfor døren.

Hos SCT Transport er de opmærksomme på denne problematik, og har sat flere initiativer i gang, så de unge får mulighed for at udvikle sig og blive dygtigere bag rattet, fortæller administrerende direktør Hanne Bødker-Petersen:

- Vi prøver at medinddrage de nuværende chauffører og taler med dem om, at det er vigtigt, at de er med til at lukke op for en form for mentorordning i forhold til de unge mennesker, der står med et stort kørekort og ikke har nogen erfaring, siger hun.

Trainee-forløb kunne være løsningen
For at blive chauffør hos SCT skal man have stort køre- og hængerkort, og som mange andre virksomheder søger SCT også medarbejdere med lang erfaring – og at tage en helt grøn chauffør ind i virksomheden på samme vilkår som de rutinerede, betroede medarbejdere kan være svært at se fordelen i.

Netop derfor er trainee-forløbet med sidemandsoplæring en god ide, fordi det giver virksomheden mulighed for at se den nye medarbejder an, og det giver desuden en mere personlig indgang til virksomheden og kollegerne, mener Hanne Bødker-Petersen.

- Det kunne være interessant at starte en dialog med overenskomstpartnerne, om at oprette en trainee-ordning, så man ikke forlanger den samme start-løn til den helt unge som til ham, der har erfaringen med sig. Vi står i en fælles problematik i branchen og i fagbevægelsen, hvor det er svært at finde unge mennesker og parre dem med jobs, fordi de ikke har nogen erfaring, siger hun, og tilføjer:

- Man kender det i øvrigt fra mesterlæren, hvor det er helt naturligt og selvfølgeligt at de dygtige og erfarne svende tager lærlinge under kyndig vejledning.

Mentoring er en del af hverdagen
Hos SCT Transport, hvor mentoring allerede så småt er blevet en del af hverdagen, mærker Hanne Bødker-Petersen også forståelse fra de erfarne chauffører, der gerne vil hjælpe en ung eller uerfaren chauffør i gang med faget.

- Vi kan mærke, at vores mentorer synes, det er spændende, og det er måske lidt uvant og uventet for dem, at vi siger, at de må tage del i det og åbne op for den unge. Chaufførfaget kan nemt blive en hverdag, hvor man bare sidder og passer sig selv, men her skal man pludselig have en med, som man skal lære op, og det kan være en øjenåbner og positivt for begge parter, siger hun.

Når man er en stor virksomhed, der vækster, er der konstant brug for at kunne rekruttere nye medarbejdere – ikke mindst i en virksomhed som SCT Transport, hvor der er mange store ordrer i bogen og et konstant flow af arbejde året rundt.

- Vi vil gerne fortælle de unge, at der er mulighed for at skabe sig en karrierevej hos os, hvor de for eksempel kan starte med entreprenørkørsel og måske sidenhen køre kranbil, hvis de har lyst til det. Der er et karrierespor og en udvikling, og så synes jeg, man mangler at fortælle, at man tjener rigtigt godt som chauffør – faktisk i mange tilfælde lige så godt som en nyuddannet akademiker, siger Hanne Bødker-Petersen.

Transportskoler og brancheorganisationer skal ind i kampen
Men virksomhederne kan ikke løfte opgaven alene. Det kræver, som nævnt, velvilje fra overenskomstpartnerne, god og positiv promovering af faget fra brancheorganisationerne, og ikke mindst på transportskolerne være klar på et tættere samarbejde og dialog med virksomhederne.

- Jeg oplever, at man er ekstremt defensiv fra transportskolernes side, og det forstår jeg ikke, for vi har en hel vifte af spændende transportjobs, som vi meget gerne vil tilbyde til de unge mennesker, hvis de har den rigtige attitude og mindset. Jeg mener, at vi skal og har en forpligtelse til at give de unge, der gerne vil være chauffører, en mulighed for at kunne lykkedes med det, slutter Hanne Bødker-Petersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.551