23948sdkhjf

Farten skal ned på udsatte veje i byerne

Biler skal køre langsommere, så cyklister og fodgængere beskyttes bedre på udvalgte veje, mener transportministeren. Planen begejstrer Rådet for Sikker Trafik

Skoleelever, børnehavebørn og andre bløde trafikanter skal kunne færdes sikkert på vej til og fra deres institutioner og daglige gøremål.

Derfor skal det fremover være lettere at sænke hastighedsgrænsen fra 50 til 40 kilometer i timen på udsatte strækninger i byerne. Det mener transportminister Ole Birk Olesen (LA) ifølge Politiken.

Kommunerne skal fortsat bede politiet om tilladelse til at opsætte nye fartskilte. Men de skal ikke - som i dag - kunne dokumentere, at der faktisk sker mange ulykker på grund af fart på den pågældende strækning.

- Fremover kan kommunerne søge om lov, hvis der bare synes at være en risiko. Og det giver god mening, at vi skal køre langsommere, eksempelvis hvor der færdes mange børn, siger Ole Birk Olesen til Politiken.

Ændringen ventes at træde i kraft til sommer og bliver modtaget med glæde af Rådet for Sikker Trafik. For farten er absolut en afgørende faktor, hvis alvorlige ulykker skal undgås, betoner rådet.

- Selv små hastighedsnedsættelser har stor betydning.

- Hastighed er den største synder i trafikken. Hastighed er skyld i flest tilskadekomne og dræbte og dermed mest sorg i de danske familier, siger direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller til Ritzau.

Han bakker de lavere hastighedsgrænser op med et eksempel: Hvis en bilist kører 50 kilometer i timen, et barn løber ud foran bilen, og føreren træder bremsen i bund, så stopper bilen lige foran barnet.

- Hvis man kører 60 kilometer i timen og alle øvrige faktuelle omstændigheder er de samme som i det første scenarie, så rammer bilen barnet med 44 kilometer i timen.

De nye regler, som transportministeren annoncerer, er resultatet af tre års indsats i en arbejdsgruppe. Den peger på, at det "i videre omfang" bør være muligt at have en fartgrænse på 40 kilometer i timen i områder med børnehaver, skoler, fritidsinstitutioner, plejehjem og lignende.

Arbejdsgruppen fremhæver også behovet for, at bilister letter foden fra speederen på andre udsatte steder. Som ved busholdepladser, handelsgader, eller hvor der er mangel på cykelstier.

Foreningen for Danske Motorejere (FDM) er positiv over for udspillet. Men FDM er ikke af den opfattelse, at lavere hastighed altid er det bedste middel til at beskytte bløde trafikanter. Kommunerne skal være åbne for andre løsninger, mener juridisk konsulent Dennis Lange.

- Det kan være ved at skille færdselsarterne ad. Altså lave en cykelsti. Man kan også lave et bump eller lignende, siger han til Ritzau.

FDM er bekymret for, at kommuner vil bruge de nye regler til at sænke farten i hele bydele eller i hele kommunen. Men Rådet for Sikker Trafik påpeger, at ændringen kun vedrører hastighedsnedsættelser på udvalgte veje.

Den højeste tilladte hastighed inden for bygrænserne er stadig som udgangspunkt 50 kilometer i timen.

- Dette handler om et cirkulære, og det giver ikke mulighed for at nedsætte hastighedsgrænserne i hele bydele. Det ville kræve en ændring af færdselsloven, siger direktør Mogens Kjærgaard Møller.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126