Ny dansker-Scania imponerer

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Nu kan man få en Scania med 500 hk uden at skulle vælge en V8-motor

Der er lidt magi over en lastbil med 500 hk for mange danske vognmænd. Hos Scania er 500 hk forbundet med en V8-motor – og den har været meget populær. Men det ændres der på nu, for Scania har netop introduceret 500 hk i en 6-cylindret rækkemotor.

Den er lanceret i forbindelse med Scanias Next Generation lastbiler, som i år gradvist kommer i en række ”nye” versioner.

I den nye 500 hk har Scania blandt andet forbedret forbrændingskammeret. Der er nye indsprøjtningsdyser, som giver brændstofbesparelser. Dertil kommer højere arbejdstemperatur i motoren og avanceret termostatisk oliekøling.

De samlede forbedringer fra drivlinen repræsenterer tre procent brændstofbesparelse. Dertil kommer yderligere to procent fra forbedret aerodynamik.

Hvad er nødvendigt?
Spørgsmålet er altid for vognmænd: Hvor mange hestekræfter behøver man, for at udføre sit transportarbejde?

I vores test fra Ishøj til Bårse runddel i Sydsjælland ad motorvejen og derfra retur ad landevejen er der et par kraftige og lange stigninger; men med 40 ton totalvægt havde køretøjet ingen problemer med at klare udfordringerne. Det tror jeg heller ikke, at motoren ville have med 56 ton. Den vægt vil en lastbil med denne motor i virkeligheden typisk blive udsat for.

Der var voldsom meget blæst på turen – især på turen ad motorvejen sydpå. Alligevel formåede vi at køre den 130 km lange ruten med et brændstofforbrug på 25 liter pr. 100 kilometer. Det svarer til 4 km/l. Det er pænt i en 500 hk model. På en strækning på 15,5 kilometer var landevejen kuperet – her kørte vi 3,1 km/l; mens vi på det sidste stykke motorvej hjemad kørte i medvind – her nåede vi op på 5,4 km/l.

På cirka en tredjedel af turen benyttede vi eco-roll funktionen – især ned ad bakkerne. Vi brugte så vidt muligt cruise control kombineret med retarder i sving, rundkørsler og til generel nedbremsning.

Den svenske testchauffør fortalte, at han havde kørt turen fra fabrikken i Södertälje til København med et forbrug på 24 liter pr. 100 km - eller 4,2 km/l.

Populær med seks cylindre
Hos Scania Danmark siger salgsdirektør Anton Freiesleben, at salget af de nye modeller viser, at en tredjedel leveres med den nye 500 række-sekser. Det er i hvert fald tilfældet efter de første 250 afsluttede handler.

- Vores V8 modeller har altid været bestsellere. De udgør ligeledes en tredjedel af salget, mens den sidste tredjedel er de to økonomiske 410- og 450 modeller. Næsten alle 500- og V8-udgaver er 3-akslede biler, og det betyder, at bilerne bruges til tung indenrigstransport eller eksportkørsel i Norden, siger Anton Freiesleben.

Udgaverne med 410 og 450 hk anvendes typisk til middeltunge regionale indenrigstransporter og eksportkøretøjer, der kører sydpå. De har før vundet flere økonomitests i Tyskland. At vælge den ny R6 motor på 500 hk i stedet for en V8-maskine handler typisk om fokus på brændstoføkonomien.

Læs også: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Trækkræften i V8 er bedre og gør kørsel i et bakket terræn ubesværet. Det hele er smidigere – selv om den nye 500 maskine har et moment på 2.550 Nm – allerede fra 1.000 omdrejninger og op til 1.300 omdrejninger.

Større motorer
- I gamle dage klarede man transporterne med 300 hk; men de senere år er motorstørrelserne bare vokset, siger Anton Freiesleben, som mener, at det er et spørgsmål om psykologi.

- Mange vil gerne betale mere for at få ekstra trækkraft, som der jo er i en V8’er. Der er en moment-forøgelse på 150 Nm fra 500 hk modellen til den mindste V8’er på 520 hk. Den stærkere motor yder 20 hk mere og kan derfor levere mere trækkraft. Til sammenligning er der en moment-forøgelse på 200 Nm fra 450-modeller til 500 modellen – og 50 hk. Det vil sige, at V8’eren leverer stor momentforøgelse i forhold til effektforøgelsen.

Sådan specificeres drivlinen
Scania har et fint afstemt motorprogram, som gør det muligt at specificere præcis den drivline, som kunden behøver.

- I dag behøver man ikke papir og blyant for at finde den bedste bil til en kunde. Man kan sammenligne med kundens tidligere bil eller finde en kunde, der har en bil, der kører samme type kørsel, som den nye bil skal.

- Scania’s servere logger data på alle Scania’er, siger Anton Freiesleben.

- Ved at anvende et tidligere chassisnummer kan vores specifikationsprogram selv optimere den nye drivlinie ud fra den kørsel en tidligere Scania har udført.

Læs også: Scanias lastbil præmieret igen

- Det giver et godt udgangspunkt, når en kunde skal vælge ny bil. Desuden findes Scania Configurator på nettet, så man selv kan specificere sin nye Scania.

Nye funktioner i fartpiloten
I den nye Scania er fartpilot-funktionen blevet finpudset – nu med såkaldt Active Prediction (CCAP). Der er tre nye funktioner: justering af CCAP fartafvigelse, fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction samt Pulse & Glide-funktion.

Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres op til otte procent, så der spares brændstof; men den kan men også skabe en mere glidende kørsel. Det vil betyde, at en chauffør vælger at blive i Cruise Control – i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.

Systemet kan også sikre, at lastbilen ikke løber fra én ved kørsel ned ad bakke og komme for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øger forbruget.

Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania. Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere – f.eks. 84- i stedet for 82 km/t – så bilens bevægelsesenergi udnyttes, så det opleves naturligt for chaufføren.

Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere fart fortsætte over et længere forløb.

Imponerer stadig
Vi har efterhånden kørt flere udgaver af Scanias Next Generation – herhjemme tidligere R450 udgaven – og i Norge og Sverige nærmest alle udgaver.

Det, som virkelig imponerer ved den nye generation Scania, er den stærkt forbedrede kørselskomfort med behageligere affjedring og lavere støjniveau - og så forbedrede sikkerhedssystemer samt den forbedrede samlekvalitet.

Mere om: Scania | Scania R500


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Nye leveringer

Volvo FE med større muskler

Opdateret motor gør en af Volvo Trucks’ mest alsidige modeller til et stærkt alternativ for mere krævende transportopgaver

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

DAF lastbiler har altid været kendt for god brændstoføkonomi, men nu bliver de bedre takket været lavere omdrejningstal.

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Ny Scania G 490 firmabil til murer- og entreprenørfirmaet Lars Pedersen & Søn i Suldrup. Chaufføren har bestemt bilens specifikationer.

Test: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Vi prøvekører den måske ypperste ekvipage på landevejen, S730 V8-trækker, den mest imponerende Scania nogensinde

Ny lavtløftende pallevogn

Online Avis Arkiv

100 køletrailere til Smyril Line

Volvo Trucks hylder vejens arbejdsheste

25 år med Micodan

IC4-skandale skal for alt i verden undgås i køb af nye el-tog

Seks år mere med Elmia

Nordjysk Blæser-Service flytter produktion til Polen

Alle fodertanke vil i fremtiden blive produceret af mangeårig samarbejdspartner i Polen

Nye leveringer

Hver uge bliver der solgt nyt materiel til vognmændene. Her viser vi et udpluk af det seneste:

Selvstyrende Volvo skal høste sukkerrør i Sydamerika

Volvo Trucks har udviklet en ny selvstyrende lastvogn, der kan være med til at øge produktiviteten for de brasilianske sukkerrørsproducenter

Ny varebil i Danmark

Test: Ny test-lastbil til Fyns Kran Udstyr

Scania lancerer flere nyheder

Succes med ’lappeløsning’ til trailerdæk

DSV Road kører 170-180.000 km på dækkene på trailerens tredje aksel mod tidligere 130.000 km

11 gardintrailere til fragtfirma

Danmarks Fragt Service distribuerer gods i hele Europa

Selvkørende teknologi kan forebygge trafikulykker

15-30 procent af de seneste års dødsulykker i trafikken i Danmark være undgået, hvis bilerne var selvkørende

Fart på Sawos hejseladsfabrik

Siden Sawo flyttede produktionen af hejselad til Danmark, er der skabe 50 nye industri-arbejdspladser.

Sawo udbygger på livet løs

Produktionshaller og samleværksteder ombygges i tilkøbt ejendom på 7.500 kvadratmeter i Sørup. Under en rundtur på fabrikken, fortæller Flemming Christensen om de mange bolde, han og Sawo har i luften

Ny offroad-lastbil fra Iveco

Stralis kommer i en X-Way-version til lettere terrænkørsel. Den vil kunne købes fra september 2017.

Lastbilkontrol førte til store bøder

International interesse for selvkørende biler på danske veje

Politi kontrollerer lastbiler op til marked

Danske studerende kørte 449 km på en liter benzin

Nu lægger Vejdirektoratet 217 km ny asfalt

Nye leveringer

Faglig voldgift skaber klarhed om regler ved opsigelse

Prisforvirring har lagt salget af elbiler dødt

Ny jysk motorvej giver fart på arbejdskraften

Test: Vejen til grøn eksportkørsel

Trafiksikker kølebil til byen

Dagbøder på vej til bilister uden forsikring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: valg af el talje

En flot ny Kel-Berg 4 akslet 3-vejs tipanhænger til Skagen Beton A/S

Parker Stempelpumpe

Hautek Wash & Water Systems leverer vaskesystem til Almegårds Kaserne.

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Dansk Mobil Beton A/S får egen pumpeafdeling

Lastas Trucks Danmark A/S har leveret en DAF XF 510 FTG SSC AS-T til Søren Jakobsen Transport ApS

Nylevering

4-akslet containerpåhængsvogn til Kristen Højgaard

HYVA hydraulik oliepumpe

GPS sporing af alle dine værdier

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintr...

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Send til en kollega

0.33