Transport er tynget af papir

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Kæmpe besparelser ved at digitalisere, siger Mærsk-formand, Jim Hagemann Snabe

Mærsk-koncernens nye bestyrelsesformand, Jim Hagemann Snabe, har godt kig på alle de papirer, der følger med godstransport i dag.

Den fysiske godstransport er blevet effektiv, mens der er kæmpe muligheder for at høste store besparelser ved at digitalisere ’papirflowet’ ved eksempelvis containertransport, påpeger Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk.

- Man bruger næsten to en halv gang så mange penge på at håndtere papir end på at håndtere transport. Det er et meget manuelt arbejde med stakkevis af papirer og stempler for at transportere gods, og det tager en masse omkostninger, som man kunne fjernes, siger Jim Hagemann Snabe.

Han er medlem af regeringens "Digitalt Vækstpanel", som har afsluttet et års arbejde med rapporten "Danmark som digital frontløber".

Transport leverer en stor del af de mange milliarder, der ruller ind i gevinster ved at sætte tempoet op for digitalisering.

Vækstpanelet har analyseret udvalgte sektorer. Samlet leverer udvalgt del af transportsektoren 23 milliarder af de samlede 87 milliarder i gevinster for borgere, virksomheder og samfund.

Mange milliarder
- Det er en potentiel værdi. Den kommer ikke automatisk. Den kan kun nås, hvis vi er hurtige nok, siger Jim Hagemann Snabe.

Der er imidlertid tale om et minimum, for vækstpanelet har kun set på dele af samfundet og transportsektoren.

Beregningernes egentlige formål er at anvise en metode til vurdering af digitaliseringens gevinster.

- Danmark er førende inden for transport i forretningssammenhæng, men vi fokuserede på den borgerorienterede dør-til-dør transport af mennesker.

- Man ville have fået nogle helt andre, større tal for virksomheder og samfund, hvis man havde valgt en anden fokus, siger Jim Hagemann Snabe.

I denne sammenhæng er det først og fremmest lovgivning og uddannelser, som skal være hurtige.

Lønkonkurrence i baggrunden
- Vi er på vej ind i en fase, hvor det ikke længere handler om, at store lande med lave lønomkostninger har en fordel, men en verden hvor hastighed omstillingsparathed og kreativitet er værdier, som vil skabe muligheder. Der ligger Danmark rigtig godt, siger Jim Hagemann Snabe.

Vejgodstransport er slet ikke med i beregningen trods de store gevinster. Det er bl.a. selvkørende lastbiler i togvognslignende formation.

- Mulighederne for besparelser er væsentlig større for godstransport både til hav og på land end de tal, vi ser her, hvis vi kan udnytte teknologierne, siger Jim Hagemann Snabe.

Vækstpanelet anbefaler, at den offentlige transport skal starte med selvkørende biler.

- Selvkørende biler ligger længere ude i fremtiden, før det bliver den generelle teknologi. Det betyder ikke, at der ikke kommer selvkørende biler forinden, og det skal vi eksperimentere med. Der ligger den helt store gevinst.

Trafik- og vejrdata
Vækstpanelet foreslår at gøre offentlige data med kommerciel værdi tilgængelige. For transportører er DMI og Vejdirektoratets rådata særlig interessante.

Jim Hagemann Snabe fremhæver det fælles udviklingscenter omkring data - Big Data Meetups - i Karlsruhe, der samler offentlige data. Teknologier og datakraft er doneret af virksomheder, og forskere og virksomheder har adgang til at bruge de data eller komme med egne data for at udvikle nye forretningsmodeller.

Panelet foreslår, at regeringen til en begyndelse afsætter 100 millioner kroner til en digital hub i København.

Giv offentlige data fri
- Der ligger et arbejde i at få de data gjort tilgængelige, men er det gjort en gang, så kan de udnyttes af alle virksomheder. Vi mener, at de skal ind et sted, hvor folk med forstand på data kan strukturere dem og stille værktøjer til rådighed, så man lettere kan bruge de data uden at være ekspert.

- Det er en form for dataformidling og bearbejdning, som er tilgængelig for alle.

Transportmagasinet: Skal adgangen til datahub være gratis eller brugerbetalt?

- Min grundholdning er, at det vi gerne vil have meget af, skal vi ikke sætte skat på. Hvis vi tror, at der skabes værdi ved at bruge data, skal vi gøre det billigt eller gratis at få adgang til de data, svarer Jim Hagemann Snabe.

- Vi håber, at virksomhederne vil være med til art investere som i Karlsruhe, at donere nogle teknologier mod at få deres logo på datacenteret og på den måde skabe et samarbejde på tværs.

Minister: Vent til efteråret
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er positiv uden at love noget om frisætning af rådata fra blandt andet Vejdirektoratet og DMI.

- Ideen er god og en del af anbefalingerne, men vi præsenterer det samlede udspil til efteråret, og der handler det om økonomi og hvad der kan lade sig gøre, siger Brian Mikkelsen.

- Hvis det offentlige sidder på en viden, som virksomhederne skal bruge, så skal vi sørge for, at den er tilgængelig. Hvordan vil vi spille ud med i digitaliseringsstrategien, siger Brian Mikkelsen.

- I USA diskuterer man, om teamsters bliver arbejdsløse. Den diskussion har vi slet ikke i Danmark, fordi vi gør det på en omsorgsfuld måde og tager arbejdsmarkedets parter med, sagde Brian Mikkelsen ved den officielle overrækkelse af rapporten, som foregik i Dansk Metals hovedkontor.

Asien har fart på
Danmark har et godt udgangspunkt og et stort potentiale, men Danmark og EU er begyndt at tabe terræn til andre især asiatiske lande, formaner vækstpanelets formand, koncernchef Erik B. Christiansen, Danfoss.

Han sidder også i statsministerens nye "disruptionråd", der handler om globalisering og fremtidens job.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Valgte Køge frem for Høje Taastrup

Frugt- og grøntimportør bygger domicil i transportcenter

Nyt firma for vejhjælp

18 stationsejere fra SOS Dansk Autohjælp starter for sig selv.

Nu bliver det lettere at ansætte elever og lærlinge over 25 år

Mere AdBlue-manipulation på udenlandske lastbiler

- Det kan blive et kæmpeproblem

Det er nu så svært at få dygtige ufaglærte, at Danske Fragtmænd i Odense overvejer at ændre produktion og arbejdstid

ITD: Regningen for Postnord løber løbsk

Online Avis Arkiv

Ny direktør i spidsen for DSV Solutions Danmark

DSV henter ny direktør med international erfaring og klare visioner om fremtidens lager- og logistikløsninger til Solutions-divisionen i Danmark

Tunnel mellem Helsingør og Helsingborg kan være på vej

Flere biler skal kæmpe om pladsen på motorvejene

Ny færge giver plads til de lange

Molslinjen har designet sin nyeste superfærge med tanke på lastbiler. Det giver plads til, at de helt lange modulvogntog kan køre forlæns ind og forlæns ud

Kæmpe bøde til chauffør for at køre uden førerret

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Esbjerg Havn på vej med kæmpe udvidelse

Esbjerg Havn undersøger muligheden for at udvide med 975.000 m2 frem mod 2030

Ny pulje skal forebygge højresvingsulykker

En bekendtgørelse om udmøntning af penge til kommunerne til forebyggelse af højresvingsulykker er nu underskrevet

Nu er der bedre forbindelse fra Skanderborg Syd

Mere fart på campingbiler og busser

Bøder til udenlandske lastbilchauffører

Mentorer kan gøre en forskel

- Mentorer kan sikre, at lærlinge trives og får maksimalt udbytte af læretiden, siger TUR-sekretariatschef.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

RAL: Grønland vinder 80 millioner med Aarhus

Transportrevolution kan være på vej til Danmark

Lastbilen er ladet med appelsiner - og hash

Blue Water vinder logistikkontrakt til 300 millioner

Flertal klar til varebilslov

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Speditører: Vær opmærksom på forsinkelser i Tyskland

Viagra til vognmændene

Irsk transportselskab dømt for manipulation

Store bøder til polsk transportvirksomhed for cabotage

Skoler ramt af kø til køreprøver

Dansk service-hold blev nr. 16

25 år med Micodan

IC4-skandale skal for alt i verden undgås i køb af nye el-tog

Ny fragtløsning: Nu kan fødevarer igen komme til din dør

Bombealarm på Mærsk-skib viste sig at være ubegrundet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: valg af el talje

En flot ny Kel-Berg 4 akslet 3-vejs tipanhænger til Skagen Beton A/S

Parker Stempelpumpe

Hautek Wash & Water Systems leverer vaskesystem til Almegårds Kaserne.

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Dansk Mobil Beton A/S får egen pumpeafdeling

Lastas Trucks Danmark A/S har leveret en DAF XF 510 FTG SSC AS-T til Søren Jakobsen Transport ApS

Nylevering

4-akslet containerpåhængsvogn til Kristen Højgaard

HYVA hydraulik oliepumpe

GPS sporing af alle dine værdier

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintr...

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Send til en kollega

0.216