Bjergtaget af Scanias kraftkarl

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Vi prøvekører den måske ypperste ekvipage på landevejen, S730 V8-trækker, den mest imponerende Scania nogensinde

Der var kun én ting i vejen med vores test af Scania S730 på danske veje. Totalvægten var kun på 40 ton.

Det skyldtes, at køretøjet skulle efter en uge i Danmark skulle videre sydpå og testes af journalikster i Tyskland, Østrig og Frankrig, hvor totalvægten ikke må overstige 40 ton.

Vi er ligeglade med, om tyskerne og franskmændene kun må køre med 40 ton, for det havde været spændende at drage afsted med minimum 56 ton i denne store Scania. Det er tung transport, som den kraftige 16 liters V8-trækker er bygget til.

Læs også: Scanias lastbil præmieret igen

At vi så nåede i mål på vores etape Ishøj tur/retur via Bårse runddel ved Præstø med et lavt forbrug på 28,32 liter svarende til 3,5 km/l, har ikke relation til forbruget hos den typiske danske kunde, der bruger sådan en stor bil til entreprenørkørsel eller specialtransport. Det er flot forbrugstal, men det er også urealistisk højt for så stor en bil.

4,2 km/t fra Oslo
På selve motorvejsstrækningen sydpå nåede vi endda 3,8 km/l.

Den svenske testchauffør fortalte, at han opnåede 4,2 km/l på en tur fra Oslo til Utrecht i Holland med samme bil tidligere på året.

Derfor kan vi godt glæde os over den enorme overskudskraft i motoren og være glade for, at vi tidligere har kørt den i såvel Norge som Sverige med anstændige vægte på 60 ton, hvor køretøjet også klarede opgaverne perfekt.

Klarer alle udfordringer
V8-maskinen på 730 hk har klaret alle udfordringer. På vores danske test var det måske blæsevejret, der var bilens største udfordring.

For bakkerne på motorvejen sydpå og på den gamle hovedvej 2 nordover rykkede ikke meget. Kun når vi skulle ned i fart gennem de små byer, kom vi væk fra 12. gear. Ved enhver lejlighed kørte vi i ecoroll mode. Gennem alle rundkørsler og sving benyttede vi bilens retarder flittigt.

Truck of the Year
Vores test forgik i Scanias nye S-førerhus, som er blevet hædret med titlen Truck of the Year i Europa. Der er ganske vist fire trin op til kabinen i stedet for tre trin i R-førerhuset, men til gengæld er gulvet helt fladt.

Selve førerhuset er 16 cm højere end tidligere - og gennem stærkere ståltyper er A-stolpen gjort en del smallere. Dertil kommer, at selve førerpositionen er rykket 65 mm frem og 20 mm til venstre. Det giver det bedre overblik og bedre udsyn ved rattet. Det øger sikkerheden og giver bedre plads i kabinen.

Mere letkørt Scania
I forhold til forgænger-modellerne er de nye Scania lastbiler mere letkørte.

Et stort plus er også de forbedrede køreegenskaber, som skyldes en mere velafstemt affjedring. Den optager ujævnhederne bedre end de tidligere modeller.

Læs også: Ny dansker-Scania imponerer

Et stort plus ved de nye lastbiler er den optimerede 12 trins Opticruise gearkasse, der giver 45 procent hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser.

Et gearskifte tager kun 0,4 sekund. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.

Motoren er genbrug
16 liters motoren i testbilen er genbrug fra forrige udgave, men motoren er opdateret, så den er mere økonomisk. Her spiller den forbedrede aerodynamik også ind.

Forbedrede nødbremsesystemer kan håndtere meget lave hastigheder.

Hertil kommer gardin-airbags og et 10 gange stærkere førerhus, der har givet mulighed for de tyndere A-stolper og dermed det bedre udsyn.

Dertil skal vi nævne den bedre samlekvalitet - bare åbning og lukning af døre er en fornøjelse.

Indretningen af kabinen
Et plus ved den nye generation er også indretningen af kabinen. Alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene.

Kun fartpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet. Det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.

Mere om: S730 | Scania


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Nye leveringer

Volvo FE med større muskler

Opdateret motor gør en af Volvo Trucks’ mest alsidige modeller til et stærkt alternativ for mere krævende transportopgaver

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

DAF lastbiler har altid været kendt for god brændstoføkonomi, men nu bliver de bedre takket været lavere omdrejningstal.

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Ny Scania G 490 firmabil til murer- og entreprenørfirmaet Lars Pedersen & Søn i Suldrup. Chaufføren har bestemt bilens specifikationer.

Test: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Vi prøvekører den måske ypperste ekvipage på landevejen, S730 V8-trækker, den mest imponerende Scania nogensinde

Ny lavtløftende pallevogn

Online Avis Arkiv

100 køletrailere til Smyril Line

Volvo Trucks hylder vejens arbejdsheste

25 år med Micodan

IC4-skandale skal for alt i verden undgås i køb af nye el-tog

Seks år mere med Elmia

Nordjysk Blæser-Service flytter produktion til Polen

Alle fodertanke vil i fremtiden blive produceret af mangeårig samarbejdspartner i Polen

Nye leveringer

Hver uge bliver der solgt nyt materiel til vognmændene. Her viser vi et udpluk af det seneste:

Selvstyrende Volvo skal høste sukkerrør i Sydamerika

Volvo Trucks har udviklet en ny selvstyrende lastvogn, der kan være med til at øge produktiviteten for de brasilianske sukkerrørsproducenter

Ny varebil i Danmark

Test: Ny test-lastbil til Fyns Kran Udstyr

Scania lancerer flere nyheder

Succes med ’lappeløsning’ til trailerdæk

DSV Road kører 170-180.000 km på dækkene på trailerens tredje aksel mod tidligere 130.000 km

11 gardintrailere til fragtfirma

Danmarks Fragt Service distribuerer gods i hele Europa

Selvkørende teknologi kan forebygge trafikulykker

15-30 procent af de seneste års dødsulykker i trafikken i Danmark være undgået, hvis bilerne var selvkørende

Fart på Sawos hejseladsfabrik

Siden Sawo flyttede produktionen af hejselad til Danmark, er der skabe 50 nye industri-arbejdspladser.

Sawo udbygger på livet løs

Produktionshaller og samleværksteder ombygges i tilkøbt ejendom på 7.500 kvadratmeter i Sørup. Under en rundtur på fabrikken, fortæller Flemming Christensen om de mange bolde, han og Sawo har i luften

Ny offroad-lastbil fra Iveco

Stralis kommer i en X-Way-version til lettere terrænkørsel. Den vil kunne købes fra september 2017.

Lastbilkontrol førte til store bøder

International interesse for selvkørende biler på danske veje

Politi kontrollerer lastbiler op til marked

Danske studerende kørte 449 km på en liter benzin

Nu lægger Vejdirektoratet 217 km ny asfalt

Nye leveringer

Faglig voldgift skaber klarhed om regler ved opsigelse

Prisforvirring har lagt salget af elbiler dødt

Ny jysk motorvej giver fart på arbejdskraften

Test: Vejen til grøn eksportkørsel

Trafiksikker kølebil til byen

Dagbøder på vej til bilister uden forsikring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: valg af el talje

En flot ny Kel-Berg 4 akslet 3-vejs tipanhænger til Skagen Beton A/S

Parker Stempelpumpe

Hautek Wash & Water Systems leverer vaskesystem til Almegårds Kaserne.

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Dansk Mobil Beton A/S får egen pumpeafdeling

Lastas Trucks Danmark A/S har leveret en DAF XF 510 FTG SSC AS-T til Søren Jakobsen Transport ApS

Nylevering

4-akslet containerpåhængsvogn til Kristen Højgaard

HYVA hydraulik oliepumpe

GPS sporing af alle dine værdier

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintr...

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Send til en kollega

0.306