23948sdkhjf

Flertal for vejskat for udenlandske bilister

Venstre mener stadig, at en vejskat er en dårlig idé. Den danske stat vil kunne score 300 millioner kroner

Et flertal uden om VLAK-regeringen er nu klar til at kopiere Tysklands eksempel og indføre en såkaldt vejskat, som udenlandske bilister skal betale for at bruge de danske veje, skriver Information.

Det sker, efter at skatteminister Karsten Lauritzen (V) i et svar til Folketingets transportudvalg skønner, at Danmark vil kunne få et årligt provenu på 300 millioner kroner ved at indføre en vejskat svarende til den, Tyskland er nået til aftale om med EU-Kommissionen.

- Det er en god idé, og nu har vi så fået et pejlemærke for, hvor meget indtægten kan blive. Jeg tror, at den kan blive væsentligt højere end 300 millioner kroner afhængig af, hvordan man skruer det sammen, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen til Information. 

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, opfordrer regeringen til at indkalde til "brede politiske forhandlinger" om en dansk vejskat.

Efter flere års forhandlinger og hård kritik fra nabolandene fik Tyskland i foråret grønt lys fra EU's trafikkommissær til at indføre en vejskat fra 2019, som rammer udenlandske personbiler. 

Officielt gælder afgiften alle personbiler, men ejere af tysk indregistrerede biler får kompensation i form af en modregning i bilens vægtafgift. I praksis går tyskere altså fri af vejskatten.

Venstres gruppeformand, Søren Gade, og partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har tidligere foreslået at opkræve penge af udenlandske bilister, som benytter danske veje, men partiets skatteordfører, Louise Schack Elholm, slår fast, at det ikke er - og ej heller bliver - regeringspartiets holdning.

- Det er selvfølgelig rart at få regnestykket frem, men vi er stadig ikke for en vejskat, og det bliver ikke noget, vi foreslår, siger Venstres skatteordfører.

Officielt gælder den tyske afgift alle personbiler, men ejere af tysk indregistrerede biler får kompensation i form af en modregning i bilens vægtafgift. I praksis går tyskere altså fri af vejskatten.

Men følger Danmark det tyske eksempel, vil en vejskat også ramme danske bilister på pengepungen, vurderer bilejernes organisation, FDM.

- Danske bilejere med ældre biler kommer til at skulle betale mere, end de bliver kompenseret for. 

- I forvejen har vi verdens største bilafgifter i Danmark, så det kan ikke være rimeligt, at danske bilister også skal til at betale for at køre på vejene, oven i alle de afgifter, de har i forvejen, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef for økonomisk politisk sekretariat hos FDM.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078