23948sdkhjf

ITD optrapper modstand mod EU-forslag

Chauffører og transport skal holdes ude af direktiv for udenlandske lønmodtagere.

ITD og Danske Busvognmænd advarer danske politikere og regeringen mod EU-kommissionens forslag om, at chauffører i international transport skal betragtes som udstationerede efter tre dage. Det betyder, at de skal overgå til aflønning efter opholdslandets vilkår - og ikke efter hjemlandets vilkår. Forhandlingerne om udstationeringsdirektivet er i slutfasen i Bruxelles.

Spanien har netop foreslået, at vejgods- og passagertransport skal omfattes af de almindelige EU-regler for udstationerede uden at skelne mellem national og international transport.

Mobilisere modstand
Det er baggrunden for, at ITD og Danske Busvognmænd opsøgte Folketingets Europaudvalget fredag 6. oktober. Formålet var at mobilisere dansk modstand mod den del af EU-forslaget, der vedrører international transport og – som det hedder i EU-sprog - mobile arbejdstagere inden for vejtransport.

ITD og busvognmændene foretrækker, at chaufførreglerne aftales samlet i forhandlingerne om vejpakken fra den 31. maj i år, så det sker i sammenhæng med forhandlingerne om køre/hviletid, cabotage, etableringsret og så videre. De skal altså holdes ude af forhandlingerne om det overordnede udstationeringsdirektiv.

Skarp adskillelse
De to organisationers repræsentanter, Karen Roiy, ITD, og Michael Branner Jespersen, Danske Busvognmænd, skar deres budskab ud i to hovedbudskaber:

  • Chauffører, som kører grænseoverskridende internationale transporter, skal ikke betragtes som udstationerede.
  • Chauffører, som kører nationale transporter (cabotage eller kombineret transport), bør betragtes som udstationerede fra det øjeblik, de optager gods eller passagerer i det pågældende værtsland, som ikke bringes over en international grænse.

Stop for national fortolkning
- Vi støtter den del af kommissionens forslag, hvor al cabotage skal betragtes som udstationering. Der kan man argumentere for, at man er i direkte konkurrence med nationale virksomheder, forklarede Karen Roiy.EU-komissionen foreslår, at chaufføren på en international transport betragtes som udstationeret efter tre dage.

Tællereglerne med påbegyndte halve og hele dage gør, at man i praksis vil være udstationeret i alle lande, påpegede Karen Roiy. 

Derimod skal internationale transporter fritages for krav om værts- eller opholdslandets løn- og arbejdsvilkår.En langturschauffør kan således været udstationeret i en håndfuld lande i løbet af en måned med hvert sit lønniveau og for eksempel ferieregler.Hun fremhævede det norske eksempel, hvor man opgav at håndhæve regler for international transport.Buschauffører.

- Det betyder, at busser kører tomme fra lande som Portugal, Rumænien og Letland til København. Vi har observeret op mod 300 syd- og østeuropæiske busser i København, der kører systematisk sightseeing, altså cabotagekørsel, sagde Michael Branner Jespersen.

DTL støtter spansk forslag
”Der er objektivt set ingen grund til, at vejtransport ikke bør kunne finde en måde at anvende reglerne om udstationering af arbejdstagere på,” erklærer DTL og NLA.

De støtter EU-kommissionens forslag som et kompromis, og støtten er endnu større til det spanske forslag trods mangler. 

Spaniens forslag skaber fortsat muligheder for en vedvarende og systematisk tilstedeværelse, men man kan slippe uden om reglerne i udstationeringsdirektivet ved at anvende kombinationer af køretøjer og chauffører. Det er ikke acceptabelt for DTL.

Det vil kræve en vis tilpasning og ikke mindst anvendelse af moderne teknologi, men fordelene ved et mere stabilt og retfærdigt europæisk transportmarked vil opveje nye byrder, anfører de to organisationer.

DTL og NLA (The Nordic Logistics Association) har den modsatte holdning til forhandlingerne om ny lovgivning for arbejdstagere fra andre EU-lande.

Der er fri, fuldstændig adgang for udenlandske busser til at deltage i national kørsel i Danmark, som i modsætning til lastbiler ikke er reguleret.

- Det kan ikke kontrolleres, at man er udstationeret som chauffør i flere lande på en gang.

- Vi mener ikke, at man skal have en ny løn, hver gang man krydser en grænse, pointerede Karen Roiy.

Ny løn ved hver grænse
- Vi ønsker hverken den spanske eller kommissionens model. Vi ønsker, at al national transport – dvs. cabotage og kombineret transport inden for de nationale grænser – skal betragtes som udstationering fra time nul, sagde Karen Roiy.

Det spanske forslag siger, at man kan køre i fem dage, før man betragtes som udstationeret.

Vejpakken – også kaldet mobilitetspakken – skal gøre op med nationale fortolkninger ved at indføre klare og enkle EU-regler, der kan håndhæves.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078