23948sdkhjf

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Det kommende kommunalvalg er ikke noget tilløbsstykke for transportbranchen. Den er nærmest usynlig i valgkampen

Vognmændenes store ambitioner om politisk indflydelse gælder tilsyneladende ikke på det lokalpolitiske plan. Så vidt vides stiller kun en enkelt godskørende vognmand op til kommunalvalget den 21. november.

Det er Venstre-manden Ole Bang Jensen, som forsøger at få en tredje periode i Haderslev Byråd.

I forvejen har han nok at gøre med arbejdet som vognmand og som næstformand i DTL og DTLs arbejdsgiverforening og formand i DTLs Region Syd.

Efter hans mening skal der også være plads til det kommunalpolitiske arbejde, hvis interessen er til stede. Og det er der i høj grad hos den sønderjyske venstremand.

Mærkesag på dagsordenen
I sit byrådsarbejde mener han selv at have skaffet gode resultater til de godskørende vognmænd. Ikke mindst med at få gennemført flere trafikale forbedringer. Blandt andet har han været særdeles aktivt i arbejdet med at etablere en 12 millioner kroner dyr rundkørsel i Haderslev.

Det er rundkørsel, der ikke alene skaber bedre fremkommelighed, men som også er forberedt til modulvogntog. Ole Bang er særdeles tilfreds med at få sat en af DTLs mærkesager på den lokale dagsorden.

Det sønderjyske gen
Knapt så tilfreds er han med at være eneste repræsentant for vognmændene ud af de i alt 9.565 kandidater, som denne gang er opstillet til kommunalbestyrelser eller byråd.

Der skal vælges 2.432 lokalpolitikere. I de senere år har en tredjedel været kvinder; men vognmænd er i den grad usynlige.

- Sådan er realiteterne. Når vognmænd går ind i politik er det sjældent for at markedsføre deres erhverv. Det skyldes mere en bred interesse i lokale forhold eller sympati for et bestemt parti eller en borgerliste, siger Ole Bang Jensen.

- Langt de fleste vognmænd med overskud anvender kræfterne på det organisatoriske arbejde. Her mener de med en vis ret at få størst indflydelse.

- Mit sønderjyske gen gør, at jeg søger at opnå indflydelse begge steder. Altså samtidig med at jeg passer mit arbejde som vognmand, siger Ole Bang Jensen.

For demokratisk
En anden vognmand med overskud til at gøre en indsats i det kommunalpolitiske arbejde var Kaj Nielsen fra Langeskov. Efter 16 år i kommunalpolitik valgte han at satse på organisationsarbejde og blev formand for DTL og ATL fra 1999 til 2001.

Som viceborgmester og giftefoged viede han blandt andet viceoldermand i Kjøbenhavns Vognmandslaug, Henrik Tofteng.

- Jeg havde en god tid som kommunalpolitiker, men jobbet kræver en meget høj grad af tålmodighed, fortæller Kaj Nielsen.

- Som erhvervsdrivende var jeg jo vant til at træffe hurtige beslutninger. Det er meget vanskeligt at affinde sig med, at en sag skal gennem høringer og behandlinger, før den kan komme til afstemning. Der går en masse tid.

Kun få på Christiansborg
Som branche har de godskørende vognmænd heller ikke været overrepræsenteret på Christiansborg gennem tiden. Selv efter nøje studier er det kun lykkedes at finde frem til tre.

Først og fremmest er der Erik Jakobsen fra Kruså. Han var folketingsmedlem for Venstre fra 1994 til 2001 og gjorde en stor indsats for at få vognmændene på den politiske dagsorden. I en længere periode var han formand for Aabenraa Vognmandsforening

Den stadigt aktive FDL-formand Christian Jensen, Aså, fik mindre end et år i Folketinget som DF-medlem. I 1999 kom ind som suppleant for den sygdomsramte Kirsten Jacobsen.

Endelig er der vognmand Verner Jensen fra Thyholm. Han var med på bølgen for Fremskridtspartiet under det såkaldte jordskredsvalg i 1973. Vist nok som suppleant og kun i en kort periode.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095