23948sdkhjf

Branchen: Fordele og mangler i finansloven

Der er både en række udmærkede initiativer og nogle mangler i den finanslov, som regeringen i går indgik med Dansk Folkeparti

Mens der fortsat forhandles om den samlede finanslovsaftale for 2018 har regeringen og Dansk Folkeparti nu indgået en delaftale, hvor de udmønter deres fælles aftale om udbygning af den vestfynske motorvej E20 mellem Nr. Aaby og Odense V til 3 spor samt lavere takster på Storebæltsbroen.

I alt sættes der 2,4 milliarder kroner af til udvidelsen, hvoraf A/S Storebælt bidrager med godt 2,1 milliarder kroner til finansieringen. Derudover nedsættes taksterne for at køre over Storebæltsforbindelsen med 15 procent fra den 1. januar 2018 fulgt op med en yderligere takstnedsættelse fra den 1. januar 2023, så taksterne samlet set bliver sat ned med 25 pct.

De lavere Storebæltstakster og finansieringsbidraget til motorvejsudvidelsen betyder, at tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen forlænges med 5 år, så forbindelsen forventes at være betalt i 2034.

Ros fra ITD
ITD roser partierne for den flotte aftale, men opfordrer samtidig til, at strækningen på E20 syd om Odense også udvides til 3 spor for at sikre den størst mulige samfundsmæssige gevinst af investeringen.

- Der er alt mulig grund til at rose regeringen og Dansk Folkeparti for denne delaftale på finansloven. Udvidelse af E20 fra Nr. Aaby til Odense V samt lavere takster på Storebælt er til gavn for væksten i hele Danmark. Vi havde gerne set, at man i aftalen havde medtaget en udvidelse af strækningen på E20 syd om Odense for at få den samfundsmæssige største gevinst af investeringen. Det arbejder vi nu videre med i den netop nedsatte E20-komite, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD og formand for E20 komiteen.

DTL positive over opgør med fusk
Også hos DTL er man umiddelbart positivt stemt overfor elementerne i aftalen. Især er man glade for, at regeringen har forpligtet sig til at samarbejde med EU, for at hindre snyd i transportbranchen:

- Det er et vigtigt signal, at regeringen efter pres fra Dansk Folkeparti har forpligtet sig til en EU-indsats for at hindre misbrug af regler på transportområdet. På EU-plan skal der således arbejdes for, at der ikke sker en yderligere åbning af markedet for cabotagekørsel. Det ser vi som et udmærket udgangspunkt, men vi er helt klar over, at det bliver op til Dansk Folkeparti og oppositionen at tilse, at regeringen rent faktisk efterlever det, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL.

Med finansloven er det også aftalt, at der fremover skal være fastmonterede ANPG-kameraer ved samtlige 13 grænseovergangssteder ved den dansk-tyske grænse, der kan passeres i køretøjer. Også dette bifalder DTL.

Det samme gælder en pulje på 10 mio. kr. i 2018 til politiets grænseindsats målrettet særligt de grænseovergange, hvor der ikke er døgnbemanding. Puljen udmøntes af politiet efter egen vurdering, blandt andet til patruljering, anskaffelse af mobile grænsekontrolkontorer og udstyr til registrering af tilstedeværelse i eksempelvis lastbiler. Der er også afsat 10 mio. kr. årligt til kriminalitetsbekæmpende indsats ved grænserne.

- Det er generelt en finanslov med en række mindre, men rigtige, initiativer med hensyn til at dæmme op for social dumping. Blandt andet lægges der op til en mere systematisk vidensopsamling om social dumping og for at sikre fair konkurrence og mere integreret myndighedsindsats. Det er til gavn for mange brancher, ikke mindst for transportbranchen, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125