23948sdkhjf

DTL langer hårdt ud efter kritikere af tidsbegrænsning på rastepladser

De borgerlige partier har udskudt beslutningen om tidsbegrænsning på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet, og en række erhvervsorganisationer har advaret politikerne mod overhovedet at indføre tidsbegrænsning.

Men de dele af branchen, der kritiserer de kommende regler, skyder langt over målet, mener de hos DTL.

- Den politiske diskussion går på om tidsbegrænsningen skal være 3, 11 eller 24 timer. Efter DTLs mening er 11 timer passende. Det vil imødekomme langt de fleste danske chaufførers behov, siger DTL – Danske Vognmænds administrerende direktør Erik Østergaard.

Han tilføjer:

- I dag sender håndhævelsen i Tyskland af det ordinære lange hvil kolonner af udenlandske lastbiler op over grænsen til Danmark. Syddanmark er blevet et fluepapir for østchauffører, der i dagevis opholder sig på danske rastepladser under campinglignende forhold. Derfor hilser vi naturligvis tidsbegrænsningen velkommen.

DTL står fast
Så langt tilbage som i 2010 opfordrede DTL, sammen med blandt andre ITD, Vejdirektoratet til at indføre en tidsbegrænsning. Men i takt med danske vognmandsfirmaers brug af østchauffører, systematisering af cabotagekørslen, brugen af postkasseselskaber mm. ser dele af branchen i dag anderledes på behovet.

- Det er åbenlyst, at for dem med en aktie i de mange konkurrenceforvridende manøvrer, som godstransporten oplever i disse år, så kan interesserne og holdningerne ændre sig. Men sådan er det ikke hos DTL. Vi står, hvor vi hele tiden har stået: I kampen for et dansk vognmandserhverv på danske løn- og arbejdsvilkår, fortsætter Erik Østergaard.

Handler om overlevelse for danske vognmænd
Før jul afgjorde EU-Domstolen, at det lange ugentlige hvil ikke må afholdes i bilen. Dermed bortfalder argumenterne også for, at en betydelig del af østchaufførerne skal opholde sig i uge- og månedsvis i udlandet – og dermed fylde op på blandt andet danske rastepladser, mener Erik Østergaard:

- I en række vesteuropæiske lande har man strammet kursen over for den sociale dumping og alle de mange mekanismer, der bruges til at underbyde markedet. Danmark følger med beslutningen sådan set bare trop og lægger sig på et niveau med sammenlignelige lande.

- Når alt kommer til alt, så handler det om det danske vognmandserhvervs overlevelse: Skal vi have danske vognmænd efter danske regler og standarder – eller skal vi se passivt til, mens stadig billigere arbejdskraft hentes ind og slår bunden ud af transportleddet? I DTL-Danske Vognmænd er vi nu engang sat i verden for at forsvare den danske vognmands interesser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078