23948sdkhjf

En lille DAF kan sagtens tage det store skrald

AffaldPlus Genbrug og Energi har fået den første af to små, men helt specielle DAF-lastbiler til indsamling af storskrald

Selv en lille DAF kan godt tage det store skrald. Det er ESA Trucks Danmarks levering af en ny DAF LF 210 FA 4x2 er et godt eksempel på.

Den nye DAF er leveret til AffaldPlus, der er et fælles affaldsselskab for Faxe, Næstved, Ringsted, Slagelse, Sorø og Vordingborg kommuner med i alt omkring 300.000 indbyggere.

Bilen skal primært bruges til indsamling af storskrald i Slagelse Kommune og er derfor forsynet med en skræddersyet opbygning til håndtering af de fleste typer storskrald i løs vægt og i rullecontainere. Samtidig har den fået monteret overdækning og skydegardiner i den forreste del af det 8,5 meter lange lad, så mere værdifuldt storskrald som f.eks. møbler kan beskyttes mod regn og køres til genbrug med henblik på videresalg i kommunernes såkaldte Plusbutikker.

- Vi har især fokuseret på chaufførernes arbejdsmiljø ved specifikation af bilerne, fortæller projektleder Leo Andersen fra AffaldPlus.

- Storskrald kan for eksempel være gamle køleskabe og rullecontainere. Køleskabene kan flyttes med sækkevogn, mens rullecontainerne har egne hjul.

- De læsses på bilen med læssebagsmækken. Tungere ting læsses med den lille kran i højre side. Her har vi også fået monteret en trappe, som giver hurtigt og sikker adgang til ladet.

Nedvejet til 12 ton 
DAF’en har en teknisk totalvægt på 14 ton med parabelfjedre på forakslen og luftaffjedring bag. Da læsset aldrig bliver særligt tungt, er bilen nedvejet til lige knap 12 ton, hvor den laster 4,8 ton. Den er udstyret med en 4,5 liters 4-cyl. Euro 6-diesel på 213 hk, der er tilkoblet en 6-trins ZF AS-Tronic gearkasse med fuldautomatisk skift samt kraftudtag til drift af kranen.

I førerhuset kan chaufføren glæde sig over luksusførerstol med el-varme, air condition og et stort musikanlæg med navigation.

Det er ESA Trucks’ salgskonsulent Kim Lassen, der har leveret den nye DAF til AffaldPlus gennem Næstved Vognopbygning, der har stået for konstruktion og montering af det skræddersyede lad samt montering af den radiostyrede Fassi Micro25-kran og Z-liften med 2.000 kg. løftekapacitet.

Der er desuden monteret en elektronisk vægt i ladbunden bagest i højre side.

- Leverancen af bilen kom i stand efter et offentligt udbud, hvor kombinationen af DAF fra ESA Trucks og opbygning fra Næstved Vognopbyg var det bedste vurderet ud fra pris, kvalitet og levering, siger Leo Andersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094