23948sdkhjf

Ny lastbil skal spare 13 pct mere diesel

Renault Trucks’ konceptlastbil, Optifuel Lab 3, testes til næste år

Renault Trucks fortsætter sin forskning i forbedring af diesellastbilers brændstofeffektivitet trods stigende ønske fa mange lande om at nedtrappe brugen af diesellastbiler.

Optifuel Lab 3 er en af Renault Trucks’ konceptlastbiler. Målet med bilen er at forske og teste, hvordan man kan reducere brændstofforbruget for trækkere og trailere. Målet er at nå op på en brændstofbesparelse på 13 procent i forhold til en standard Renault T-lastbil.

Det skal ske ved en kombination af:

  • Aerodynamikken i forhold til trækker- og sættevognskombination
  • Dæk med lav rullemodstand
  • Økonomisk kørsel
  • Energistyring
  • Forbedring af drivlinen
  • Optimeret aerodynamik

Målet er en signifikant forbedring af aerodynamikken kombineret med en forbedring af brændstofforbruget. Det skal ske ved at introducere en geometrisk optimeret trailer.

Traileren er udviklet af den franske trailerproducent Fruehauf i samarbejde med Styl’Monde.

Det er en såkaldt "adaptiv" trailer beregnet til automatisk at tage en optimeret form ved hjælp af et tomt lastrum og takket være et indbygget styrings- og kommandosystem samt sensorer.

Trækkerens luftmodstand skal blandt andet reduceres ved at ændre sidespejlene og indføre en nydesignet A-stolpe.

Designet af den nye A-stolpe er et resultat af en ph.d.-afhandling fra Fluid og Acoustic Mechanics Laboratorium ved École Centrale i Lyon.

Luftstrømmen optimeres ved at udvide fronten og dørrammerne og strømline hjuldækslerne.

Ny sidespoilere vil være større og vil blive udført i et fleksibelt materiale af Polyrim. De vil sidedeflektorerne pgså, så man kan sikre kontinuitet mellem lastbilen og traileren.

Dæk med lav rullemodstand
Ved langdistancekørsel bidrager dækkets rullemodstand til omkring 25 procent af brændstofforbruget.

Michelin har derfor udviklet et dæk med lav rullemodstand til køretøjet ved at integrere innovative teknologier.

Renault Trucks og Michelin vil også benytte data fra sensorer installeret i dækkene.

På Optifuel Lab 3-testruterne vil navigations- og trafikdata indgå, og Michelin-dækkene vil blive styret af et forudseende optimeret hastigheds- og kølesystem. Dette system vil være udstyret med nye aktuatorer for at forbedre brændstofforbruget.

Dækket vil hjælpe chaufføren
Disse tiltag vil blive ledsaget af et nyt Human Machine Interface, som vil være specielt udviklet for at give chaufføren et system, der er økonomisk, effektivt og ergonomisk. Derudover vil styringen af generatoren blive gjort endnu mere intelligent for at optimere balancen mellem energi og brændstofforbrug.

Dual-batterier
For Optifuel Lab 3 vil der ligeledes blive arbejdet på dual-batterier med en deraf følgende vægtreduktion og forbedringer ved koldstart samt en forøgelse af kapaciteten og batteriets levetid.

Hele drivlinen vil opnå fordel ved smøremidler med lav viskositet. Herudover vil der blive foretaget målinger for to typer varmegenvindingssystemer, baseret på Rankines termodynamiske cyklus. Disse målinger foretages i fællesskab af Renault Trucks, Faurecia, IFPEN og Enogia.

Renault Trucks og partnere har som målsætning at opnå en reduktion på 13 procent brændstofbrug på typiske langdistancekørsler.

Optifuel Lab 3 vil udføre sine første test på vejene i 2019. I 2020 vil der blive draget konklusioner - og taget stillin til en egentlig produktion.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Transport.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078