23948sdkhjf

Byggemandens DAF testet på kanten af grusgraven

En kuperet spansk grusgrav er ingen udfordring for DAF Trucks udvidede serie af entreprenør-lastbiler, som vi har været i Malaga for at prøve

DAF er europamester i 4x2 trækkere; men nu vil hollænderne satse mere på entreprenør-markedet og udvider derfor produktprogrammet med nye akselkonfigurationer.

Vi har været i Sydspanien for at prøve de nye køretøjer under ekstreme forhold i en kuperet grusgrav, hvor vi skulle manøvrere de fuldtlastede CF-lastbiler rundt mellem dumpere og gravemaskiner.

Specielt en ny tvangsstyret tridem-bogieaksel viste sit værd i grusgraven og gav CF-lastbilen en lille vendediameter på 17 meter - mod 21,4 meter i en sammenlignelig CF udgave uden denne aksel.

8x4 lastbilen med 13-liters 480 hk motor og 32 tons totalvægt forcerede de stejle bakker uden problemer - og lastbilen var endda letkørt med sin 12 trins ZF TraXon automatgearkasse.

Tridem-akslen kan fås til den testede 4-akslet CF-lastbil og til XF forvognen. Den består af en SR1360T tandembogie med enkeltreduktion eller af en HR1670T tandembogie med navreduktion og en tvangsstyret bogieaksel.

Det nye 8x4 chassis har en teknisk totalvægt på 37 ton og manøvrerer meget præcist takket være den tvangsstyrede bogieaksel.

Venderadius er kun på 7,8 meter, hvilket gør den velegnet til transport af store og tunge laster på byggepladser, hvor der er relativt lidt plads.

Det nye chassis er perfekt til montering af et tiplad eller en opbygning med en bagmonteret kran.

Akslen produceres p.t. hos en underleverandør i Italien, men DAF overtager produktionen af akslen på fabrikken i Holland senere på året.

30 ton nyttelast
I grusgraven havde vi også muligheden for at prøve en CF 480 tiplastbil i 10x4 udførsel med tandem-bogieaksel bagest og hydraulisk styrende og løftbar 10 ton pusheraksel, som giver køretøjet en nyttelast på 30 ton.

Selvfølgelig har den en langt større vendediameter end tridem-udgaven fra før. 10x4 lastbilen krævede noget mere manøvrering her på kanten af grusgraven.

Bilen er designet i samarbejde med det hollandske firma Estepe og har to 10 ton foraksler, en hydraulisk styret 10 ton pusheraksel, som også kan løftes, og en tandembogie med navreduktion og luftaffjedring.

Nettonyttelasten på denne "specialvariant" - som primært bruges til at transportere store mængder af sand, grus og sten - er ca. 30 ton, og totalvægten er 49 ton.

Trods det store antal aksler sørger det smarte design for, at der stadig er plads til en 350 liter brændstoftank.

Landevejstest
Der var også mulighed for at prøve et par biler på landevejen - her prøvede vi en 13 liters CF 8x2 model med 480 hk til containertransport. Den havde 7,5 tons bogieaksel med enkeltmontering. Akslen var medstyrende og løftbar til at lette manøvrering. Akselkonfigurationen fås også til XF.

Den nye 7,5 ton bogieaksel er udstyret med en nydesignet trykstøbt akselkrop, som har endnu større stivhed og er endnu mere robust, samtidig med at vægten er reduceret med 10 kg.

Den statiske lasteevne er øget med 25 procent til 26 ton. Det er en vigtig forudsætning, hvis lasten kortvarigt hviler på bogien under læsning og aflæsning.

Inden for entreprenørkørsel er den nye 7,5 ton bogieaksel ideel til brug på forvogne, som udfører mindre tungt arbejde som for eksempel kørsel med containerleveringssystemer eller transport af byggematerialer, hvor lastbilen er udstyret med en kran bagpå.

Særlig offroad opsætning
Endelig prøvede vi XF 480 6x4 med 13 liters MX motor med 12 trins TraXon automatgear med særligt off road opsætning - monteret med Meiller tiptrailer.

Den særlige terrængående funktion i TraXon-gearkassen sørger for optimalt gearskift i udfordrende terræn. Gearskift er ekstremt hurtige og derved sikres, at bilen har maksimal trækkraft ved kørsel med høje motoromdrejninger.

Jeg vil gerne fremhæve lastbilens særlige bagakselkonfiguration: 26 ton tandem med luftaffjedring med otte luftbælge. Der var skivebremser på bagakslen. Særligt var der vægt-monitor. Ligeledes havde bilen Predictive Cruise Control, så bilen kunne indstille kørslen efter terrænet.

Vi kørte med fuldt lastet køretøj på 40 ton totalvægt. Det kuperede terræn betød, at gearkassen måtte skifte ned et par gange for at få de mange ton over bakkerne; men der var ingen problemer. Testen forløb flot, for bilen var letkørt.

DAF’s nye program omfatter også 8x4 XF-trækker til specialtransport med mulighed for vogntogsvægte op til 120 ton og lasteevne teknisk på 41 ton.

DAF Trucks har i sit nye program for bygge- og anlægssegmentet lanceret en ny 10 ton foraksel, som man selv har udviklet og producerer.

Akslen har tre bladfjedre og forebygger risikoen for overbelastning med dellaster. Den leveres til både CF og XF med én foraksel med 11- og 13 liter MX motorer.

DAF har udviklet og produceret sine egne aksler siden 1958. Akslerne er tilpasset, så de passer til de mange chassisvarianter, som DAF tilbyder.

Den nye satsning fra DAF’s side betyder, at serviceydelserne også er tilpasset den maksimale transporteffektivitet, vognmænd i bygge- og anlægsbranchen kræver.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094