23948sdkhjf

Skræddersyet til byggepladser

Johannesens store Effer 2255-kran er helt unik. Den har otte hydrauliske udskud, en KJ’er og to ekstra jibs.

Fleksibilitet er et nøgleord for danske vognmænd. Det handler om at have et køretøj, der både er specialiseret til helt bestemte opgaver og som alligevel kan køre mange andre typer af opgaver. For en kranbilsvognmand skal man både kunne løfte højt, flytte tungt og have rækkevidde - nærmest på én gang.

Sådan en lastbil fik Jens Johannesen kort før sommerferien - en ny Volvo med en Effer-kran model 2255.

I sommer var Transportmagasinet forbi en byggeplads i Hørsholm for at se kranen i funktion. Det var en dag med blæst og en del stærke vindstød. Derfor var jeg i kontakt med Jens Johannesen både dagen før og på selve dagen et par timer før mødet. Hvis der skete ændringer i planen.

- Det er ikke unormalt i vores industri, at der kan ske forsinkelser og ændringer med få timers varsel, siger Jens Johannesen.

- Man ved aldrig, hvad der sker - og det må vi tage højde for, når vi planlægger.

Jeg fik en klarmelding og mødte chaufføren på byggepladsen. Han stod oppe på taget af byggeriet og styrede de første vinduer derop; men efter en time gik det ikke længere.

- Vi bliver nødt til at stoppe for i dag, sagde han, da han var kommet ned på jorden igen. Det blæser for meget. Der er vindstød på op til 12 sekundmeter. Vindstødene er for stærke, vinduerne drejer nærmest bare rundt hele tiden. Når der ikke er noget vind, kører det bare.

- Der skal 70 vinduer derop. I dag fik jeg sat 10 vinduer op, så vi må komme tilbage i morgen.

Helt speciel kranbil
Johannesens nye Effer kran er en helt nyudviklet model. Johannesen fik den første, der blev sendt på markedet.

- Vi byggede faktisk bilen sammen med Effer uden at have en kunde til den, fortæller Jens Poulsen, der er produktchef hos SAWO. Vi havde inviteret nogle kunder ned på fabrikken i Italien for at se den. Flere var klar til at købe den på stedet; men det endte med at blive Johannesen.

Kranen er optimeret til at sidde på et 5-akslet køretøj. Den er for tung til en 4-akslet bil; men på et 5-akslet køretøj kan den køre som en blokvogn med reduceret hastighed.

Som grundkran kan den løfte næsten 19 ton på syv meters afstand. Ude i 26 meter kan den løfte 3,8 ton. Det specielle ved kranen er, at den kan udvides med to hydrauliske forlængerarme - KJ’ere - og to jibs.

KJ’en - det skal udtales på engelsk Kay Jay - er to ekstra hydrauliske udskud, som man kan af- og påmontere kranen efter behov.

De stikkes ind i den eksisterende kran og forlænge rækkeviden med fem meter. Med disse to arme kan man øge rækkevidden fra 26 til 31 meter med omkring 2,1 ton på krogen.

- Uden KJ’er vil kranen kunne række over huse, der er 28-29 meter høje; men med de to ekstra KJ-forlængerarme, kan man komme op i 34 meter. Hvis du vil løfte noget lodret op i luften, kommer man over 51 meter.

- Sådanne indstik er blevet brugt tidligere, men det var et manuelt system, hvor chaufføren selv skulle trække armene ind og ud. Her foregår det ved hjælp af hydraulik.

Også to jibs
Ikke nok med det. Effer 2255 kan mere. Kranen har også to jibs.

- Man bruger jibben for at få ekstra løftehøjde eller mere længde, men til gengæld får man mindre løfteevne, forklarer Jens Poulsen.

- Hvis man skal ekstra højt op eller ind over ting, hvor man har brug for rækkevidden og måske ikke den store vægt, har man her gode muligheer. Med jib - og den ekstra mini-jib, som monteres ude i enden af jibben - kan man komme over 46 meter op og sætte et emne, der er op til 400 kg tungt.

- Så det er virkelig en fleksibel kran. Man får en ekstra højde, hvis det er det, man har brug for. Man kan også afmontere KJ’ere og jibs, hvis man skal løfte vanvittig meget. Kranen kan lave tunge løft nede ved jorden med større rækkevidde. Den kan også lave det oppe i luften. Så man skal blot konfigurere sin kran hjemmefra alt efter hvilken opgave man skal ud på, inden man kører afsted.

Kender mulighederne
Transportmagasinet: Kender vognmanden eller chaufføren på alle de muligheder, som sådan en kran giver?

- Ja, det vil jeg mene, svarer Jens Poulsen.

- Inden leveringen var vognmanden og chaufføren oppe hos os i Støvring for at se alle detaljerne. Da vi leverede kranbilen hjemme hos vognmanden, gik vi en dag sammen med chaufføren. Så de har fået indtryk af, hvad den kan; men der er så mange muligheder og detaljer. Dem lærer man først virkelig at kende, når man bruger kranen i det daglige.

Transportmagasinet: Kan man have KJ’en med i bilen?

- Nej, der er ikke plads til dem på bilen. Man monterer den hjemmefra, når man skal bruge den, og så står den fast i et stativ på jorden, når man ikke bruger den. Så man skal vide på forhånd, om man skal bruge den eller ej.

Transportmagasinet: Kan man køre med den, når den er sat på?

Ja. Man pakker kranen sammen, som man gør normalt.

Det er en kran, der er skræddersyet til det danske marked. Det, der er så typisk for danske krankunder, er, at kranen skal kunne så meget som muligt. Den skal være så fleksibel til så mange opgaver som overhovedet muligt. Det kan denne her, slutter Jens Poulsen.

Udover den store kran er der også nye støtteben, spil og et nyudviklet stabilitetssystem, der hedder Sense.

Fire disponenter
Hos Johannesen sidder fire disponenter og tilrettelægger kørslen.

- De bestemmer, hvad chaufførerne skal lave hver dag. De disponerer hver enkelt kranbil til en specifik opgave. Chaufførerne får opgaven at vide dagen før, siger Jens Johannesen.

Virksomheden har over 50 kranbiler i forskellig størrelse - fra 24 til 375 ton/meter. Der er også en mobilkran og tre mobiltårnkraner.

- Der er selvfølgelig meget, som en chauffør skal sætte sig ind i med disse avancerede kraner. Han skal selvfølgelig lære at betjene kranen korrekt; men det er også vigtigt at han lærer kranens muligheder og begrænsninger at kende, slutter vognmanden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093