23948sdkhjf

Dansk speditør har vigtig rolle i kampen mod corona

Speditionsvirksomheden Leman har etableret en luftbro, der forbinder Kina med de nordiske lande.

Luftbroen består af passagerfly, som i denne anledning flyver med gods i stedet for passagerer. Godset er beskyttelsesudstyr til sundhedspersonalet i Danmark, Sverige, Norge og Finland samt Storbritannien.

Det første fly blev arrangeret for tre uger siden – og herefter er det bare gået hurtigt. I dag mandag ankommer flyvning nummer 7 og 8 med tonsvis af ansigtsmasker, håndrensere og lignende produceret i Kina.

- Alle fly er fuld charter, hvilket betyder, at vi har den fulde kapacitet til rådighed, fortæller Kenneth Werther, Group COO Air & Sea.

- Det er ikke kun flyenes lastrum, der er i brug. Godset er også placeret i kabinen på flyets sæder for at udnytte så meget plads som muligt.

Hos Leman er det Kenneth Werther og Magnus Yverås, direktør for Air & Sea i Sverige, der arbejder med denne luftbro. Indtil nu lander hovedparten af flyene i Sverige, hvorfra godset distribueres til de resterende lande; mens to af flyene er landet i Kastrup.

Group CCO Rikke Thomsen arbejder også med denne luftbro og har i disse dage utrolig travlt.

- Da vi havde den første flyvning for tre uger siden, troede vi, at det nok bare var en engangsforestilling; men lige nu har vi booket den ottende maskine. Den laster i Kina på mandag. Senere på ugen er der flere flyvninger. Så det er ikke bare en engangsforestilling. Efterspørgslen er nærmest eksploderet.

Jobbet giver en anden mening

- Det er helt fantastisk at være med til, fortsætter Rikke Thomsen.

- På den ene side er man stolt af, at Leman med dette initiativ kan spille en større og stærkere rolle som luftfragtspeditør. På den anden side giver ens job pludselig en helt anden mening, fordi vi er med til at gøre en forskel i noget så vigtigt som liv eller død! Det er noget, jeg kan mærke personligt.

- Jeg har været med i denne branche i 18 år. Det er sjældent, at jeg har mærket noget så stærkt som dette her.

Transportmagasinet: Transporterer I kun værnemidler på disse luftbroer?

- Lige nu er hygiejnemidlerne vores første prioritet; men ellers er vi åbne for alle de kunder, som må have et behov for flytrafik ud af Kina. Vi kan sagtens tage noget gods med til dem i det omfang, deres gods kan konsolideres med det andet, siger Rikke Thomsen.

- Denne luftbro består af konsolideringer. Det vil sige, at der er gods til mange kunder fra mange forskellige afsendere. Så der ligger et betydeligt koordineringsarbejde til hvert eneste fly.

Omfattende kontrol

Transportmagasinet: Er de kinesiske myndigheder samarbejdsvillige?

- Den kinesiske regering har i løbet af de seneste uger ændret regulativer og lovgivning flere gange, forklarer Rikke.

- Det skyldes, at kinesiske virksomheder har eksporteret værnemidler, som ikke har været i den kvalitet, vi har haft behov for. Derfor har den kinesiske regering nu strammet op.

Transportmagasinet:  Har I ikke selv mulighed for at kontrollere kvaliteten af de varer, I transporterer?

- Nej. Det er vigtigt at understrege, at vores personale ikke har ansvar for at lave kvalitetskontrol af varerne. Det er at anliggende mellem sælger og køber. De kinesiske toldmyndigheder laver deres sikkerhedstjek, inden varen får lov til at gå i luften.

- Nu er det blevet sådan, at de kinesiske toldere tager mellem 80 og 100 procent af varerne til fysisk toldkontrol for at se, om det, der er i kasserne, passer til det, der står på fragtdokumenterne. Og det er mange tusinde kasser, de åbner.

Må ikke blive for ivrig

Transportmagasinet: Forsinker disse toldkontroller ikke transporterne?

- Vi kører helt efter bogen  og følger de retningslinjer, der er stillet op; men det komplicerer naturligvis vores processer, og forhaler transporten.

- Vi har en masse kunder, som venter utålmodigt på deres varer - og det forstår jeg godt; men det er med at holde tungen lige i munden. Vi må ikke blive for ivrige. Vi kan ikke gøre andet end at beregne den ”lead time,” vi skal bruge i Kina.

Transportmagasinet: Hvordan får I plads til godset på sæderne?

- Man skal være rigtig god med en lommeregner og en tommestok, siger Rikke Thomsen.

- Vi bruger naturligvis papkasser, der passer til flysæderne; men uanset om det er en lastbil eller et fragtfly, man pakker, er princippet det samme. Det er nogle helt bestemte mål, man arbejder med. Og så er det om at få det hele til at passe ind.

Den rigtige partner

Transportmagasinet: Hvem samarbejder I med? I har jo ikke en afdeling i Kina….

- Nej, vi har ikke en afdeling i Kina, men vi har en rigtig stærk partner. Derfor kan vi distancere os fra de speditører og transportvirksomheder, som er mange gange større end os, og som har kontorer rundt omkring i Kina.

- Vi er agile, og vi er hurtige til at implementere gode ideer. Det har helt klart været en fordel i denne sag.

Små maskiner og høj frekvens

Transportmagasinet: Er flyene nemme at skaffe? Står de ikke bare og venter på at blive brugt?

- Nej, det gør de bestemt ikke. Vi har været dygtige og heldige i den forstand, at vi var nogle af første der gik ind i dette med fly til Skandinavien. Vi har etableret strategiske samarbejder med nogle luftfartsselskaber, som stiller disse fly til rådighed; men vi oplever faktisk nu, at luftfartsselskaberne begynder at banke på vores dør, fordi de har fået øjnene op for, hvad vi har gang i.

- Desuden flyver vi ikke kun med passagerfly. Vi flyver også med de store fragtfly. De kan tage meget mere gods med ombord og er tilsvarende dyrere. Derfor er mange kunder interesseret i at have mindre maskiner og en højere frekvens.  Det kan vi tilbyde med disse passagerfly.

- For os handler det om at lytte til kunden og se, hvor der er et behov – og så finder vi en løsning. Vores luftbro med værnemidler går fra en lufthavn i Sydkina, fordi maskerne bliver produceret her. I virkeligheden kunne vi bruge en hvilken som helst  lufthavn i Kina.

Direkte fly

- Vi flyver alle vores fly direkte. Det handler først og fremmest om sikkerhed for godset og om at undgå tyveri. Derfor er det meget vigtigt at have den rigtige partner, så vi har øje på godset, fra vi får det indleveret fra leverandøren til vi udleverer det til kunderne.

- Vi er selv til stede i Kastrup og Stockholm, når der landet et fly, siger Rikke.

- Det er noget af det ypperste, man kan være med til i denne branche. Man står og kigger ud over landingsbanen og ser ens fly lande. Og så følge det hele vejen ind. Det gør altså noget ved én. Det er lige før hårene rejser sig på armene. Man tænker: Yes, det er lykkedes!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172