23948sdkhjf

Moderne luksus mod gammel knokkelryster

Husker du 1980? Husker du, hvordan det var at tage sit store kørekort i en gammel Bedford? Man skal i hvert fald være voksen - for ikke at sige gammel nok - for at huske det.

I 1980 fyldte Dronning Margrethe 40 år og havde været dronning i otte år. Trafikalt set var 1980 året, hvor Vejlefjordbroen blev åbnet.

For mit vedkommende var det året, hvor jeg netop havde erhvervet mit lastbilskørekort for at kunne teste lastbiler til det nu hedengangne dagblad ErhvervsBladet. Køreprøven foregik i en gammel Bedford TK fra 1960’erne i Byens Køreskole i København - med fliser på både forvogn og trailer. Gearkassen var usynkroniseret og krævede dobbelte udkoblinger.

Dengang savnede jeg ikke automatgear, affjedret førersæde og retarder. For det fandtes ikke - ikke i lastbilernes verden i hvert fald!

De første lastbiler, som jeg prøvede i begyndelsen af 1980’erne, havde ikke alle de komfortable udstyrsdetaljer, som man tager for givet i en helt ny lastbil anno 2020.

Jeg husker, at jeg i 1980’erne testede en DAF 2800, som var meget avanceret dengang; men jeg havde faktisk glemt det meste om datidens lastbiler - indtil jeg for nogen tid siden blev inviteret til Holland for at prøve "fremtidens DAF-lastbiler." Der vik jeg mulighed for at prøvekøre en række gamle DAF-lastbiler - dels fra DAF’s eget museum, dels køretøjer, der var ejet af private personer og tidligere vognmænd.

Alle biler var totalt renoverede - og det var en stor oplevelse at prøvekøre de gamle biler, selv om komforten var forfærdelig!

Fra 1955 til i dag
Faktisk var det lykkedes DAF til denne specielle testdag at finde brugbare og toprenoverede lastbiler helt tilbage fra 1955. Ikke alle de privatejede køretøjer kunne vi få lov at prøve. Ejerne var meget ømme om deres biler.

Det gjaldt for eksempel en fin A13DA ladvogn fra 1961 og en A1902DS betonkanon fra 1968, hvor jeg var henvist til passagersædet; men jeg fik blandt andet et par runder bag rattet i en privatejet DAF 2600 fra 1970 samt to af DAF’s egne biler - en 3600 fra 1987 og en FT 95.500 Super Space Cab fra 1995.

Al kørsel foregik på DAF’s testbane i St. Oedenrode ved Eindhoven. Kørslen med de gamle biler blev afsluttet med en tur i moderne DAF XF 530.

DAF hurtigt helt fremme
Men hvad er der så sket med lastbilerne i de mange år? Svaret er bedre chaufførkomfort, bedre miljø og bedre brændstoføkonomi.

Den største udfordring var at køre med de usynkroniserede gearkasser i gamle biler. Det var jo helt naturligt i gamle dage, hvor jeg ofte blev udsat for de særlige Eaton-Fuller gearkasser.

Men DAF var med 2600 modellen klar med synkroniserede 12-trins ZF gearkasser, servostyring og servobremser. Derfor tog det ikke så lang tid at lære den gamle bil at kende.

Stort spring
Men sæderne byder jo ikke på den bedste komfort, instrumenteringen skal man vænne sig til at holde øje med - ligesom betjeningen.

Den flotte DAF 2600 fra 1970 er ejet af den hollandske familie Slenders - med en ægte DAF trailer fra 1973 hægtet bagpå. DAF byggede faktisk trailere fra 1932 - længe før de byggede lastbiler. Første DAF lastbils chassis kom i 1949.

Springet fra 2600 modellen til 3600 ATi modellen (Advanced Turbo Intercooling) er stort. Fortsat med 11,6 liters motor. Men stadig langt fra nutidens luksus. Motorbremsen aktiveres via en kontakt i gulvet - med hælen - men først skal man have omdrejningerne op i det gule felt på omdrejningstælleren. Ellers virker det ikke godt.

Træt af al den udkobling
16 trins ECO-split gearkassen virker godt, men der skal hele tiden arbejdes med gear og kobling. Det er mange år siden, at jeg har prøvet denne type gearkasse - og vel nærmest ingen kunder ønsker andet end automatgear i dag, hvor man så kan koncentrere sig om kørslen.

Man er godt træt i venstre ben bagefter af alt den udkobling. I dag sikrer automatgear komfortabel kørsel - og retarderen afslappet nedbremsning uden at slide på bremserne.

Kabinen er nærmest tarvelig at se på, hvis man kommer fra en anno 2020 DAF XF - ingen buet instrumentering og ingen infotainmentsystem, hvor man se, hvordan bilens teknik har det.

Første eksport-lastbil
I en 80’er truck er der et kvadratisk stykke metal, der udgør det for instrumentbræt. Kopholdere er der ikke - men en plade, hvor kaffekruset kan stå - vel og mærke, når man holder stille. Aflæggeplads er der ikke meget af - og slet ikke adgang via luger uden på førerhuset.

Men DAF 2600 er ellers forud for sin tid - og blev døbt Europas første eksportlastbil. Bl.a. kunne man få den med stor kabine med to køjer. Og vipbart førerhus.

Og så er der støjen - den er gennemtrængende i en gammel lastbil som DAF 2600 og 3300, når man er vant til en moderne lastbil som en ny XF. Her høres maskinen nærmest slet ikke.

Ingen ratindstilling
Og så er der turen i de gamle biler, hvor rattet er med store diameter og tynd ratkrans i hård plast. I dag kan man sågar få læderrat med mange funktioner samlet på rattet.

Og så kan det jo justeres i mange retninger. Dengang kunne rattet slet ikke indstilles - så det kunne være svært at finde den perfekte kørestilling.

En store touchscreen kan man næsten ikke undvære i dag - den var jo ikke opfundet i 80’erne. Alt var analogt - og mange kontakter samlet på instrumentbrættet.

Lærer det hurtigt igen
Man lærer hurtigt at køre de gamle biler igen, men det kræver sin chauffør. Lang gearstang, hvor man lige skal lære at skifte gearene igen.

Sæderne er absolut ikke ergonomiske som i dag - der skal holdes flere pauser.

Elektronisk håndbremse er noget helt nyt i vore dagen. Dengang i 80’erne var der en traditionel håndbremse.

Lavt til loftet
Der er lavt til loftet - men allerede i 1988 introducerede DAF sit Space Cab førerhus, som åbnede for ét af de mest chaufførvenlige og komfortable førerhuse.

I 1994 fulgte Super SpaceCab - fortsat ét af de rummeligste førerhuse i branchen. Der er produceret 250.000 Super SpaceCab førerhuse i dag.

DAF 95 blev i øvrigt kåret til Trucks of the Year i 1988 og 95 XF i 1998.

Moderne og sikker XF
Da vi til sidst kommer om bord i den moderne XF 530 lastbil, ser vi, hvor meget der er sket i både 40 år og mere - ud over den økonomiske og støjsvage motor, glæder man sig jo over den fantastiske komfort med 12 trins automatgear, luftaffjedring, aluminiumsfælge, ventilerede sæder, et førerhus med klimaanlæg, køleskab, navigation, Predictive Cruise Control, LED-lygter og ZF-intarder. Men også airbag, adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, skiltegenkendelse, sporassistent og connectivity system.

Men det er selvfølgelig en proces, der har været løbende - efterhånden som udviklingen har åbnet for nye opfindelser, hvor hybridteknik og el-lastbiler blot er et par af de seneste innovationer på lastbilsområdet. Her er DAF også helt fremme.

Fra Perkins til Paccar
DAF anvendte Perkins motorer fra begyndelsen, men viste sin første egenproducerede motor i 1957. Faktisk var det DAF, som var først med en turbo-intercooler motor i 1973.

DAF blev en del af den amerikanske Paccar koncern i 1996, og i dag anvendes de kendte MX 11 og 13 motorer - som de også gør i de fleste af koncernens Kenworth og Peterbilt lastbiler.

Det er ikke helt samme design-koncept, man dyrker i de amerikanske lastbiler som hos søsterselskabet DAF i Holland, men under motorhjælmen i en af de nye Kenworth T680 lastbiler er teknikken MX-13 stærkt i familie med DAF’s nyeste motorgeneration i XF-serien fra Holland.






Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094