23948sdkhjf

Lastbil med meget nytænkning

Det er svært at lancere en ny lastbil og samtidig kalde den en nyskabelse, især når der også er masse andre fremragende lastbiler på markedet.

MAN Trucks skal som en del af den store Volkswagen koncern være sikker på, at der bliver ramt plet i første hug, når man efter 20 år søsætter en helt ny serie af lastbiler, som skal afløse TGA-generationen.

Transportmagasinet har prøvet den nye topmodel TGX - to gange. Første gang ved verdenspremieren i Bilbao lige inden Corona-krisen, og anden gang i sidste uge herhjemme i Danmark.

MAN-fabrikken i München havde sendt et 510 hk vogntog op til de nordiske lande, hvor journalister - ud over kunder - fik mulighed for at prøvekøre den.

Det blev til en tur på tre en halv time, hvor vi kørte fra MAN-hovedkontoret i Greve til Nørre Alslev truckstop på Falster ad motorvejen via Farø broen - og retur delvist via den gamle A2-hovedvej mellem Udby og Rønnede, hvor landevejen er meget kuperet, og hvor man rigtig kan teste bilens GPS-styrede EfficientCruise, som kan forudse bakkerne på ruten, så vi hele tiden havde det rigtige gear.

Nyt her er funktionen "Dynamic Coasting," som reducerer brændstofforbruget på flade vejstrækninger. Det virker ved, at motorstyringen giver gas for så at lade lastbilen rulle.

Ved adaptiv brug af fartpiloten indtaster man en mindste-afstand til køretøjet foran, hvorefter systemet sørger for at øge afstanden til bilen foran inden en bakketop - så lastbilen kan rulle uhindret og længere ned ad bakken.

Vi lå nærmest hele tiden i 14. gear (bilen har to krybegear) - bortset fra et par af bakkerne, hvor vi var nede i 12.- og 13. gear mellem 1.000- og 1.400 omdrejninger; men vi befandt os også en stor del af tiden i det økonomiske frigear (Efficient Roll). Hertil kommer selvfølgelig lyssignaler og rundkørsler, som jo øger forbruget, fordi man skal bremse.

I alt kørte vi godt 177 km. Fra Greve til Nørre Alslev brugte vi 19,26 liter til at køre 85,9 km på motorvej med et forbrug på 4,5 km/l. Hjemturen gik som nævnt på landevej, så samlet over de 177 km brugte vi 41,5 liter - eller et gennemsnitsforbrug på 4,3 km/l.

Vores andenkører på turen - en professionel MAN-chauffør - havde kørt fra hovedsædet i München til Aarhus - med et gennemsnitsforbrug også på 4,5 km/l, dog undtaget bakkerne ved den tyske by Kassel.

Kendt motorteknologi

Teknikken - altså drivlinen - præsenterede MAN allerede i 2019, men siden er det indført opdateret teknologi med en ny fartpilot samt det nye førerhus og en ny placering af spejle og spoilere. Det har betydet, at brændstofforbruget er forbedret otte procent.

Bilen har både adaptiv fartpilot og Lane Departure Warning, så når to grønne striber i hovedinstrumentet lyser op, kan man faktisk slippe hænderne på rattet! Bilen vikl så sørge for at holde sin bane.

Systemet brokker sig dog og beder chaufføren tage fart i rattet igen.

Man bestemmer selv afstanden til køretøjet foran, og hvor meget hurtige og langsommere, man vil køre i forhold til den valgte hastighed, hvor vi i testen valgte 85 km/t.

Fin førerkomfort

Et plus er også et nydesignet rat og kontakter, der er lettere at betjene. Således er der en ny gearvælger og ny trinløs betjening af retarder på en stilk på ratstammen.

Panelet, der indeholder fartskriver og RIO connectivity systemet over frontruden, har fået en lidt lavere placering - og er blevet lettere at bruge.

Man sidder rigtig godt i det velformede og luftaffjedrede førersæde med indbygget klimaanlæg. Der er indstilling af lændestøtte og skulderposition. Sædebetrækket er udført i læder/alcantara. Passagersædet er også luftaffjedret. Ingen af sæderne var dog el-indstillelige.

Vi skal også nævne testbilens multifunktionsrat i læder og det behagelige 2-zoners klimaanlæg, som er standardudstyr.

Mange designændringer

Det er lykkedes at præsentere en ny lastbil med et helt nyt førerhus og samtidig beholde MAN’s typiske DNA. Man er ikke i tvivl om, at det er en MAN-lastbil på trods af, at der er kommet 20.000 nye reservedelsnumre.

Blandt andet er sidespejlene rykket lidt tilbage, så udsynet er forbedret - uden så mange blinde vinkler. Hos MAN vil man gerne erstatte sidespejlene med en kameraløsninger, men først på sigt, når når systemet er forbedret. Adgangen til førerhuset er også forbedret - med bredere trin. Der er også nye spoilere og vindafvisere.

Alle lygter er med LED-teknik, også signaturkørelyset. Der er MAN-navn i både forlygter og i blinklys.

Spurgt mange chauffører

Vi fik mange "thumbs up" fra andre chauffører, vi mødte på ruten - især fra andre MAN-chauffører. Måske har de været med til at give deres besyv med til fabrikken om ønsker, for der er blevet spurgt 700 chauffører gennem de seneste fem år.

Udgangspunktet for den nye lastbilserie var nemlig at skabe den bedst mulige arbejdsplads for en lastbilchauffør. Man har også talt med 50.000 kunder.

Fire hovedpunkter

MAN har fokuseret på fire hovedpunkter med den nye TGX-lastbil, og det er:

• chaufførens arbejdsplads,

• lastbilens effektivitet med optimal nyttelast,

• lastbilens stabilitet og

• et stærkt og kompetent partnerskab med kunderne.

MAN Trucks understreger, at de ikke kun vil producere og sælge lastbiler, men at de vil være leverandør af intelligente og miljørigtige transportløsninger.

Den nye lastbil er digitalt forbundet til både kunden og til MAN, så lastbilen kan blive indkaldt til service på det optimale tidspunkt. Det handler om at have den bedste "up time".

Store forventninger

- Forventningerne til vores nye lastbilgeneration har været meget store, fortæller markedskommunikationschef Claus Lindholm fra MAN Truck & Bus Danmark.

- Både kunderne og vi selv har i flere år ventet på en ny MAN-lastbil. Nu er den her, og vi glæder os til at vise den frem i de kommende måneder.

- Med et helt nyt design, der oser af kvalitet, og en forbedret brændstoføkonomi på helt op til 8,2 procent i forhold til forgængeren, vil den nye MAN TGX forhåbentligt være interessant for alle vognmænd, siger Claus Lindholm.

Testet og godkendt

De 8,2 pct. forbedring af økonomien er testet - og godkendt - af det anerkendte prøvningsinstitut, TÜV, hvor den nye Euro 6d motor blev sammenligned med den gamle Euro 6c motor.

Drivlinen har en ny effektoptimeret HydroDrive drivaksel med hurtig udveksling. Den har været medvirkende til at opnå den forbedrede økonomi; men man har også forsøgt sig med en psykologisk påvirkning af chaufføren.

- Vores helt nye interiør-design skaber den bedst mulige arbejdsplads for chaufføren. Det spiller også en rolle for kørselsadfærden, siger Claus Lindholm.

12,3 tommer touchscreen

Den nye TGX har fået helt nye sæder, et nydesignet drejet instrumentpanel, nye køjer, en helt ny radio og en 12,3 tommer touchscreen med navigation. Sidstnævnte betjenes med MAN’s nye "Smart Select", som er to drejeknapper midt på instrumentbrættet.

Når man rører ved den nederste drejeskive, vælger man et emne - og når man trykker på den øverste skive, aktiverer man emnet. Man kan betjene drejeknapperne, mens hånden hviler behageligt på drejeknapperne.

Det er meget praktisk med "Smart Select"; men det tager tid at lære systemet at kende, så man ikke behøver at tage øjnene fra vejbanen.

Sikkerhedsmæssigt kan vi også nævne "Turn Assist." Det er et system, som sikrer at man kan følge andre trafikanter ved svingning.

Forbedret kvalitet

Lastbilen har fået et lavere støjniveau i kabinen og et generelt meget højt niveau af plastickvaliteten i kabinen. Det skal ifølge Claus lindholm gøre den nye MAN til en efterstræbt lastbil for alverdens chauffører.

- Vi glæder os i den grad til at vise bilen frem, siger han.

Vi kan tilføje, at der er kommet en forbedret køje i bilen - og så er der en ny fjernbetjening, så man kan blive i køjen og stadig betjene bilen.

Meget smart er fire kontakter, som er placeret nederst på førerdøren. Dem kan man betjene, mens man står uden for førerhuset nede på jorden. Tre af de fire kontakter kan man selv vælge, hvad skal være. Den fjerde er fast: advarselsblink.

I kabinen vil jeg også fremhæve den øverste del af passagersædets ryglæn. Det kan fældes frem, så man får et lille bord. Dertil kommer, at man kan trække en lille bakke ud af instrumentbrættet - til papirarbejde eller til et måltid. Endelig kan passagersædet fås med drejesokkel - så sædet kan drejes og man kan sidde med benene oppe i køjen. Vi skal også nævne mange nye aflæggerum og skuffer i førerhuset samt ny køleboks.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094