De fleste vognmænd har nok svært ved at tro deres egne ører, når de hører, at det kun koster 14 koner mere pr. ton at transportere gods i en elektrisk lastbil sammenlignet med en diesellastbil.
For hvis det kun koster så lidt, hvorfor er der så ikke flere, der kører elektriske lastbiler?
Salgsdirektør Anton Freiesleben: - Først skal vi finde u...
Scania om el-lastbilernes økonomi: Meromkostningen er forsvindende lille
Ifølge beregninger, som Scania Danmark har foretaget, koster det kun 3% mere svarende til en merpris på 14 kroner pr. ton at distribuere gods i en elektrisk lastbil sammenlignet med en diesel lastbil. Eksemplet omhandler en lastbil der kører kombineret regionalkørsel og by-distribution v. 100.000 km/år
De første fuldt elektriske Scania-lastbiler er allerede afleveret til renovationskørsel i København; men Scania mener, at el også er relevant og rentabelt for andre typer af godskørsel. (Foto: Scania)
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Transportmagasinet, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer