23948sdkhjf

Renault klar med økonomisk ny Trafic

Renault Trafic kommer efter 13 år i en ny udgave til september. Priserne er allerede klar. Vi har prøvet den nye varebil på Sjælland.
Det er sjældent, at bilfabrikker vælger Danmark til international præsentation af nye bilmodeller; men det sker i disse dage med udgangspunkt på Docken i Københavns Nordhavn. Prøvekørslerne foregår på ruter i Nordsjælland.

Faktisk blev Renaults allerførste Trafic også vist i København i 2001. Dengang foregik testkørslerne i Sydsverige. Det var det et fællesarrangement for Renault Trafic og søstermodellen Opel Vivaro.

Jeg var med dengang - og jer er med nu, hvor prøvekørslen i en ny 2014-udgave af Renault Trafic med 115 hk med enkelt turbolader og den større model med 140 hk og dobbelt turbolader finder sted på en køretur til Arresø og tilbage – med en smuttur omkring Dragør.

Jo, København og Nordsjælland kan sagtens matche de andre steder, som den internationale motorpresse bliver inviteret ud til.

Renault Trafic kommer først ud til kunderne i september; men priserne er allerede på plads. De spænder fra 187.900 kr. plus moms for 1,6 liters 90 hk single-turbo-motor til 207.900 kr. for dyreste 1,6 liters 150 hk med dobbelt-turbo.

Overraskende 115 hk motor

Faktisk overrasker 115 hk-udgaven med en usædvanlig behagelig motorkarakteristik. Modellen med 140 hk er lidt voldsommere, men for de fleste vil 115 hk-modellen være tilstrækkelig. Det bliver nok den model, som sammen med 120 hk med dobbeltturbo, som vil finde flest danske kunder.

Det er slående, at der mangler lidt af det bundtræk, som de gamle 2-liters modeller havde; men når man skærer 400 kubik af motoren, rammer det smidigheden – forstået sådan, at gearene skal benyttes flittigere. Men så er der heller ikke problemer.

Man skal bare vide, at der ikke er trækkraft i sjette gear gear før ved cirka 85-90 km/t (cirka 1.800 omdrejninger) i 140 hk-udgaven, mens modellen med 115 hk allerede havde trækkraft i sjette gear fra cirka 65-70 km/t (godt 1.500 omdrejninger).

Euro 6 miljøkrav i 2016

Det er bare måden at gøre det på, når man skal opfylde de kommende Euro 6-miljøkrav i 2016. Så må man arbejde med SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction) og tilsætningsstoffet AdBlue, der reducerer der skadelige udslip fra dieselkøretøjer.

Køreegenskaberne er tilfredstillende. De nye sæder og instrumenteringen byder på bedre komfort. Når det gælder sikkerhed, er esc-stabilitetssystem standard. Dertil kommer hill-start-assist, trailer stabilitetssystem (når træktøjet er monteret på fabrikken) og Load Adaptive Control, der tilpasser bilens præstationer til lasten.

I kabinen følges moden med holder til iPhone/smart phoine og iPad/tablet. Der er bunkevis af aflæggeplads blandt andet under passagersæderne. Midtersædets ryglæn kan slås ned og åbne for et mindre kontor. Bilen fås også med Renaults touch-navigation, R-Link og R&Go, som kendes fra Renaults personbilsprogram.

Gammelt samarbejde

Samarbejdet mellem Renault og General Motors går tilbage til 1960’erne og 1970’erne i blandt andet Sydamerika, hvor Renault varebiler blev brandet som Chevrolet. Det helt store europæiske samarbejde har kørt med succes i 13 år, hvor Opel/Vauxhall og Renault viste deres fælles varebilsprojekt Vivaro og Trafic, som dengang straks blev Årets Varebil i Europa.

Modellerne trængte efterhånden til fornyelse – især på sikkerhedssiden. Dårlige crashtest-resultater for nylig i Euro NCAP testen var en bet, men bilerne sælger fortsat godt med Trafic på tredjepladsen i varebilssalget herhjemme de tre første måneder i år. Opel Vivaro følger lige efter med en markedsandel på fem procent.

Motorerne, som er nye 1,6 liters bi-turbo udgaver, bygges i Frankrig. De er efter Euro 5 miljøbestemmelser, men Euro 6 er klar til de kommende regler i 2016.

Ekstra køling

Motorerne skal også anvendes i de kommende større Renault personbiler; men her i varebilsudgaverne er der gjort ekstra ud af kølingen på grund af den større byrde, en lastet varebil trækker. Kølingen holder også varer i handskerummet kolde!

Mest grøn er bi-turboudgaven på 120 hk, der går godt knap 17 km/l. Momentet er 320 Nm ved 1.500 omdrejninger. Den nye motorgeneration sikrer lavere støj og dermed øget køreglæde.

Basisudgaverne med enkelt turbo og 90 og 115 hk er billigere, men er ikke så grønne. Ydelserne i de nye motorer svarer stort set til de gamle 2-liter dieselmotorer i de gamle modeller. Det nye er mindskning af friktion, øget indsprøjtningstryk, anden forbrænding og bedre økonomi med stop/start system. Aerodynamisk er bilerne forbedret 1,3 procent.

Låge i varerummet

Trafic har nye løsninger i varerummet med en låge i adskillelsen og en gennemføring til kabinen. Det betyder, at man kan transportere rør og plader på 4,15 meters længde og stadig have bagdørene lukkede.

En plade og en pal sikrer, at en kortere plade ikke kommer hele vejen ind i kabinen. Er emnerne endnu længere, kan den venstre bagdør ekstraordinært låses fast under kørslen.

200 liter mere varerumsplads er det blevet til i bilen takket været et varerum, der er 13,7 cm længere.

Man kan også få holdere i varerummets loft, som kan bruges til at opbevare stiger. Der er 18 fastgørelseskroge i den lange L2 udgave. Bilerne kan laste 85 kg mere, så bagakslen er forstærket.

80 procet nye dele

80 procent af delene i Renault Trafic 2014 er nye. Visse karosseridele som for eksempel inderskærmene er fra den gamle model.

Interiøret har plads til både iPhone og iPad, men ellers kan man bestille en 7-tommer touch-screen med navigation.

Der er aflæggeplads 14 steder – 90 liter i alt – blandt andet med et midter-ryglæn i to dele med både aflæggeplads og med klipsholder til dokumenter samt ekstra plads i dørene.

Er udsynet besværligt, er der et spejl i solskærmen i passagersædet, der så viser udsigten lags siden af bilen i den blinde vinkel.

Renault Trafic 2014

Motor: 1,6 liter biturbo.

Miljø: Euro 5.

Ydelse: 140 hk v. 3.500 omdr.

Moment: 340 Nm v. 1.500 omdr.

Topfart: 181 km/t.

Økonomi: 16,4 km/l.

CO2: 160 g/km.

Vendediameter (kantsten): 13,7 m.

Varerum: 2.937 x 1.662 x 1.387 mm.

Hjulkasser: 1.268 mm.

Sidedør: 1.030 x 1.284 mm.

Varerum: 6 kubikmeter.

Trailervægt m. bremser: 2 tons.

Nyttelast: Max. 1.244 kg.

Køreklar vægt: 2.075 kg.

Pris: 207.900 kr. plus moms.

Priser 90 hk: fra 187.900 kr. plus moms

(Vægte: fabriksopgivelser)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141