23948sdkhjf

Danske opbyggere satser på Sverige

Der er store muligheder på det svenske marked for danske karosseri-virksomheder, så flere var på transportmessen Lastbil 2014 i Jönköping i sidste uge.
64, 68 eller 74 ton totalvægt. Svenske politikere er ikke helt enige endnu, hvad et svensk vogntog må veje fremover. I dag er det 60 ton, men uanset hvad der besluttes, vil der være brug for nye trailere på det svenske marked.

I hvert fald gør det ikke noget at forberede sig, så da den svenske messe Lastbil 2014 blev gennemført i sidste uge på Elmia i Jönköping, var der stort ryk ind af danske karosserivirksomheder – og flere var med for allerførste gang på den svenske messe.

- Vi er med for første gang i år, og vi forventer os meget, siger Morten Tang, adm. direktør i MTDK i Randers.

- Vi har allerede en del svenske kunder og udstiller også flere af disse AMT-trailere. Indtil nu har det meget været Volvo-forhandlerne, som har været mellemmænd. Det er selvfølgelig fint; men det er bedre at handle direkte med os, så vi bedre kan skræddersy løsninger for vores svenske kunder.

For Morten Tang er det svenske marked vigtigt. Han har solgt i Sverige i tre år, og salget er gået fornuftigt.

Men også det norske marked er vigtigt. Derfor tog han til messe i Oslo kort efter Elmia messen.

- Der er stadig Danmark, der er størst med 75-80 procent af vores salg. Resten afsættes i Norge og Sverige; men vi vil gerne gøre mere på eksportsiden. Derfor er vi her.

- Vores trailere er væsentligt lettere end vores svenske konkurrenters, fordi vægt ikke har haft den samme betydning i Sverige som i Danmark gennem årene. En af vores trailere kan for eksempel veje helt ned til 7.980 kg. En typisk svensk trailer vejer ofte ni ton, siger Morten Tang.

Hans virksomhed MTDK har været ramt af krisen, men har endnu ikke haft røde tal på bundlinjen.

- Vi har hurtigt kunne tilpasse om markedssituationen, siger han.

- Vi er 22 medarbejdere – heraf fire tegnere. Det er kun 20 procent af produktionen, der foregår i Randers. Vi køber de 80 procent i udlandet. Her er det billigere, for kunderne vil generelt ikke betale for danske produkter, selv om vi gerne vil producere herhjemme. Værkstedsprisen er omkring 200 kroner i timen i Danmark og kun 120 kr./t i Tyskland.

- Danske arbejdere er meget dygtige, så vi kan ikke undvære en del af produktionen herhjemme, slutter Morten Tang.

Fælles stand

Tre andre udstillere fra Danmark var med for første gang. De havde slået sig sammen om en fælles stand, hvor trailerne kunne stå i hjørnerne. Så kunne kunderne komme ind i midten. De tre firmaer var:

Ÿ Skelhøje Vognfabrik.

Ÿ Albjergs Maskintec.

Ÿ Brdr. Platz.

- I Skelhøje har vi specialiseret os i ladopbygninger og påhængsvogne med 3-vejs tip, som tipper bagud og til siderne, siger direktør Leif Jørgensen fra Skelhøje Vognfabrik.

- I Sverige er det mest bagud, der tippes, eller med foldedøre i siderne. Her er det nyt med sidetip, og vi har da også haft pænt besøg på standen. Min mavefornemmelse er i hvert fald god. Allerede da vi dukkede op på Elmias hjemmeside som udstiller, så vi en del svenskere, der besøgte vores danske hjemmeside. Det er ikke sket før.

- Det er jo mest for at præsentere vores produkter fra Skelhøje Vognfabrik vi er her.

Efter Danmark gik fra 48 til 54 og 56 ton vogntogsvægt har firmaet haft travlt med ændringer og ny opbygninger.

- Vi har leveret omkring 100 nye anhænger siden vi startede med at levere 4-akslet påhængsvogne til det danske marked. Vi har ombygget omkring 55 påhængsvogne fra 3-akslede til 4-akslede. Dertil kommer cirka 40 kærrer som vi har bygget om fra 2- til 3 akslede, siger Flemming Zachariassen som er kompagnon med Leif Jørgensen i Skelhøje.

- Vi laver jo alt selv fra bunden. Vi bygger helt i og aldeles på kundeønsker. Med til alle byggemøder er de pågældende smede, som skal udføre opbygningen. På den måde får kunden opfyldt alle sine ønsker til opbygningen eller påhængsvognen.

- Vi sælger til alle vognmandsforretninger samt korn- og foderstofforretninger, som bruger tip-kørertøjer. Vores kunder er fordelt over hele landet, siger Flemming Zachariassen.

- 90 procent af vores produktion er tip-opbygninger og tip-anhængere. Gennem tiden har vi også leveret en del specialopbygninger, som for eksempel skovbiler, udtrækspåhængsvogne mm. Opbygninger med krog- og wirehejs indgår også i vores program. Vores ordsprog har altid været: "Bliv bedre til det, du er god til," udtaler de to indehaver.

Albjerg

Albjergs Maskintec i Stenstrup producerer suge- og blæseanlæg til både industrien og til montering på lastbiler og trailere til eksempelvis korn- og foderstoftransporter samt LECA og til biomasse. På Elmia messen fik direktør Peder Albjerg nogle fine kontakter med sig hjem.

- Jeg har tidligere haft kunder i Sverige og har stadig fine kontakter. Sverige er mere bulk- og tanktransport, så jeg er med på Elmia for at gøre mine produkter endnu mere kendte herovre, siger Peder Albjerg.

Platz

Brødrene Platz i Haderslev var med på Elmia med en Doll blokvogn; men firmaet tilbyder også påhængsvogne og sættevogne fra den belgiske producent Renders.

- Vi er med for at vise en af vore specialtrailere fra den tyske producent DOLL, fortæller Jens Erik Platz.

- Vi får 100 procent kundespecifikke produkter fra DOLL, hvortil vi i enkelte tilfælde fremstiller specialudstyr som dækker kundens helt unikke behov. Fra vore andre leverandører tager vi produkterne hjem så færdige, som det lader sig gøre og "retter derefter lidt til," hvis der er specielle kundeønsker, siger Jens Erik Platz

Brdr. Platz i Haderslev beskæftiger 12 mand med opbygning af lastvogne, anhængere og trailere.

HMK Bilcon

To store danske tankspecialister HMK Bilcon og VM Tarm har i mange år været faste udstillere på Elmia.

HMK Bilcon har erfaret, at svenskere taler bedst med svenskere. Derfor har man anset en svensk sælger til at tage sig af markedet, hvor man var helt ukendt for to år siden.

Målet er, at tankkunder i Sverige også spørger efter HMK Bilcons produkter, som er kendte for deres letvægtsprodukter, der sikrer mere nyttelast.

- Vores markedsandel i Sverige er på cirka 10 procent, men den skulle gerne blive meget større, siger salgs- og projektchef Peter S. Andersen, HMK Bilcon. Han tror på, at firmaets lokale mand, Leif Björck, vil gøre en forskel.

- I Norge har vi i dag 50 procent andel, hvor vi hjemme i Danmark har 100 procent andel på olie- og benzin-tankvognsmarkedet. Vi bygger også udtræks-trailere til brug som mobile hospitaler eksempelvis i Saudi Arabien.

Selskabet havde det også svært under finanskrisen.

- Vi troede ikke, krisen skulle ramme os, men det gjorde den, siger Peter S. Andersen.

- Vi arbejdede intenst på at være fleksible med kundetilpasning – og det fik hjulene i gang igen. Vi har dygtige folk og arbejder med en god svejseteknik. I forbindelse med nye vægtbestemmelser – først fra 48- til 54 ton og nu fra 54- til 56 tons - har vi haft en del arbejde med at ændre trailere.

Militæret har bl.a. været en god og fast HMK Bilcon-kunde.

VM Tarm

VM Tarm har været på de skandinaviske markeder en del år, og det går ikke så dårligt, siger Klaus Hauge Olesen på beskeden vestjysk manér.

Firmaet tager markedsandele med sine kemi-, gylle- og mælketrailere. De fleste sælgere har en håndværksmæssig baggrund. Det er en klar fordel ifølge Klaus Olesen, som selv er uddannet klejnsmed.

Han står for salget af kemitrailerne, hvor han er i gang med at dyrke markedet i Sverige. Derfor er Elmia-messen vigtig at deltage på.

- Vores speciale er ikke mindst kundetilpassede behov, som de store europæiske spillere har svært ved. Van Hool i Holland bygger måske 4.500 enheder om året. Vi bygger 160. Vi kan nu også bygge standardtrailere og har blandt andet DSV og Arla som kunder.

I Danmark har vi omkring 45 procent af markedet.

VM Tarm har netop vist en tanktrailer, hvor yderste lag er 0,6 mm kulfiber. Det er en dyr løsning, men den er også ekstrem let. Fremtidens tanktrailer kaldes projektet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156