23948sdkhjf

Derfor købte Odense Lindø

Det nu nedlagte Odense Staalskibsværft har i dag forvandlet sig til en succesfuld industripark. Der er 78 virksomheder, som holder til her på Lindø, hvor ca 1400 personer dagligt går gennem portvagten.
Selv om det i dag er Odense Havn, der er ejer af Lindø Industripark, drives den stadig i samme ånd som i Mærsk-tiden. Der er ikke adgang for alle og enhver. Man skal igennem en portkontrol.

- For udefrakommende kan det måske virke irriterende, at man ikke bare kan komme ind og kigge herinde; men det er os pålagt af myndighederne, når vi er international havn og skal opfylde ISPS-reglerne, som er international terrorsikring, fortæller Odenses havnedirektør Carsten Aa. - Vi har kontrol med området i Industriparken. Vi skal vide, hvem der går ind og ud. Virksomhederne kender betingelsernefor dette. Og vi har heller ikke helt samme problem med tyveri, som i andre åbne industriområder.

Handler med hinanden

- Virksomhederne herinde handler med hinanden. Det er styrken, man skaber ved sådan en klynge, siger Carsten Aa.

Vi købte Lindø Industripark af Mærsk ved årsskiftet. Da var industriparken allerede udviklet. Sideløbende med at Odense Staalskibsværft blev lukket ned, besluttede Mærsk at skabe en industripark med en række specialiserede virksomheder, som netop havde brug for de faciliteter, der var til rådighed på Lindø.

Det betød at virksomheder som Fayard, , Siemens, Vestas og Bladt Industries fik fine muligheder for deres aktiviteter. I dag har vi en industripark med unikke faciliteter og rammer, som ikke findes noget andet sted i Nordeuropa.

Tiltrækker de små

Det er lykkedes at få nogle store virksomheder ind i industriparken. De tiltrækker mindre virksomheder. De er blevet til en klynge af underleverandører, som også handler med hinanden.

- Lindø er en industripark, som henvender sig til den maritime industri og offshore-industrien – olie og vind. Her er vi specialister. Vi har et område, der er indrettet til det. Vi har nogle faciliteter, der er indrettet til det. Vi har specialiseret transportudstyr og kraner op til 1000 tons – og så har vi pladsen. Vores styrke er specialisering.

Kan levere varen

Det betyder også at de firmaer, der kommer herude, er målrettet og kan levere varen inden for det segment.

- Det kan være ingeniører eller et gaffeltruckfirma. De behøver ikke have et maritimt islæt; men de arbejder med nogle store konstruktioner og anlæg. Det kræver kompetencer lige fra svejsere og smede til specialuddannede ingeniører.

Odense har tre havnefaciliteter. Ud over Lindø Industripark er der bulkterminalen på Lindø og byhavnen, som ligger helt inde ved Odense Centrum.

- Byhavnen er stadig en stor industri- og erhvervshavn. Der er et hav af virksomheder, der har større eller mindre tilknytning til havnen. Der er gods og fragtskibe. Vi har cirka 250 anløb om året inde i byhavnenfortæller Carsten Aa.

- De helt gamle kajafsnit udfaser vi og sælger til bolig- og domicilbyggeri.

Både-og

- I mange havne har man en diskussion om, at havnen enten skal være erhvervshavn eller byhavn. Her i Odense opererer vi med begrebet "både-og" i stedet for "enten-eller". De gamle kajer, der ligger tæt på centrum, bliver til bolig og erhvervsbyggeri. Vi friholder erhvervet langs kanalen. De har stadig brug for kanalen som en vandvej.

- Den nye Odins Bro hen over havnen er en del af Ring 2 rundt om Odense. Den generer ikke skibstrafikken. Det er en drejebro og kan dreje fuldstændig væk fra kanalen.

Mærsk har med rettidig omhu sikret sig, at man kan udvide Lindø Industripark.

Masser af plads

Industriparken fylder cirka en million kvadratmeter med bygninger og vejanlæg på. Udenfor ligger to millioner kvadratmeter i arealreserve. Tager man Odense Havns og Lindø Industriparks arealreserver med, så råder vi tilsammen over seks millioner kvadratmeter.

- Så vi har rigtig meget plads herude, mener havnedirektøren.

Virksomhederne betaler leje for at være i industriparken. Når de får nogle større projekter, så kan de leje mere areal og faciliteter på projektbasis. De kan udvide med bygninger, arealer mm.

- Ideen er, at man som virksomhed kan se på en produktionsfacilitet og flytte ind med kort frist. Har man brug for kontor, lejer man sig ind. Har man behov formødelokaler og konference, lejer man efter behov. Vi har en konferencesal med plads til op til 150 mennesker.

Man kan som virksomhed styre sine omkostninger meget mere. Man kan gøre sine faste omkostninger variable. Man lejer sig ind i mødelokaler, konferencer, omklædning og bad. Du handler som kunde i Lindøs fælleskantine.

En virksomhed kan for eksempel starte med at leje faciliteter til ti ansatte, men hvis man senere kommer til at beskæftige 100 mand, lejer man faciliteter til 100 mand.

- Her er man fleksibel. Man kan hele tiden udvide eller nedbringe sine lejemål efter sine behov. Man har hurtig opstart. Man skal ikke vente på, at der bliver bygget badefaciliteter, kantine eller lager. Det er her allerede – ligesom vi også har parkeringspladser til 3.000 biler.

- Udover de services, som Odense Havn kan levere, er her en underskov af virksomheder. Skal du bruge en gaffeltruck om en time, så kan du være sikker på, at den holder herude til aftalt tid. Skal du have noget afskibet, så er her skibsmæglere og speditører til at hjælpe dig med det samme. Der er en stribe af underleverandører herude, som man kan benytte sig af.

Ca. 1400 mennesker har sin daglige gang i Lindø Industripark, men når der er gang i store projekter, kan der sagtens arbejde flere. Reparationsværftet Fayard har lige haft en borerig til reparation. Så havde vi 2300 mand inde og ude af porten hver dag. Der er 78 virksomheder i industriparken lige nu.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095