23948sdkhjf

Striden om Storstrømsbroen

Fond eller Femer? Alle partier på Christiansborg er enige om at bygge en ny Storstrømsbro. Regeringen vil finansiere den over trafikforfligetskasse ved såkaldte infrastrukturfond. De borgerlige ønsker, at broen bliver en del af Femer-projektet.
Penge til andre trafikprojekter bliver lettere at finde, hvis den ny Storstrømsbro bliver en del af Femerprojektet. Dermed skal broen ikke betales over den såkaldte infrastrukturfond. Det vil efterårets forhandlinger om finanslovforslaget afgøre.

Samtlige partier ønsker en ny Storstrømsbro, og det kræver en hurtig beslutning, hvis den skal stå klar til Femertunnelens indvielse i 2021.

Regeringen foreslår at bruge de ledige midler i infrastrukturfonden, som trafikforligspartierne (alle minus Enhedslisten) forvalter. Det siger Venstre og andre borgerlige partier nej til. De peger i stedet på, at Sund & Bælt bør overtage projektet.

Situationen kompliceres af, at Enhedslisten nok bliver partner i årets finanslovforlig, så det kræver kunstfærdighed at blive enige om finansieringen.

Argumenterne i sagen ser således ud:

Ÿ Argumentet imod Sund & Bælts overtagelse af Storstrømsbroen er, at det kunne blive en for hård belastning for Femerprojektets økonomi.

Ÿ På den anden side vil fraværet af en ny Storstrømsbro belaste Femerprojektet i form af færre indtægter på grund af flaskehalsen mellem Falster og Sjælland.

Ÿ Endelig vil en Femer-medfinansiering holde Storstrømsbroen ude af finansloven.

Ikke flere penge

Der er i hvert fald ikke nye penge i statskassen til projektet, fastslår finansministeren.

- Vi har lagt frem, at der bør bygges en ny Storstrømsbro. Det vil være sund økonomisk fornuft, og vi har også fremlagt et bud på finansieringen.

- Det er ikke sådan, at der er store frie midler ud over det, jeg har præsenteret. Vi har nu et konkret finansieringsforslag, og så ser vi hvad partierne siger ved forhandlingsbordet, siger finansminister Bjarne Corydon (S).

V: Der er mange andre vejprojekter

- Der er hårdt brug for alle midler i infrastrukturfonden til rækken af påtrængende projekter til forbedring af vejnettet landet over, erklærer trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Han er imod at lade fonden betale for opførelsen af en ny bro.

- Der er i høj grad tale om et landanlæg til Femerforbindelsen. Derfor bør broen finansieres via Femerprojektet i kombination med tilskud fra EU’s infrastrukturfonde (TEN-T).

- Det er et skoleeksempel på en international grænseoverskridende korridor, der vil markant styrke mobiliteten i Europa til vækst og velstand. Derfor forventes det, at EU er klar med et stort bidrag på op til 30-40 procent, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

DF: Undgå overbudgettering

Dansk Folkeparti er helt enigt med Venstre i, at broen ikke skal betales via fonden. Man skal undersøge Femer-løsningen og EU-støtte.

- Det er tåbeligt at signalere til alle interesserede bygherrer, at vi er villige til at betale 3,9 milliarder. Projektet burde sendes i udbud inden vi fastlægger prisen. Så var vi også fri for at skulle binde 30 procent i sikkerhedsbudgettering, synes trafikordfører Kim G. Christiansen (DF).

LA: Foretrækker Femer

- Jeg er betænkelig ved at bruge af fonden til Storstrømsbroen. Det skal afsøges, om finansieringen kan kobles på Femer Bælt-forbindelsen.

- Jeg er helt enig med regeringen i, at vi skal have den ny bro, og den skal være færdig inden Femer-indvielsen, siger trafikordfører Leif Mikkelsen (LA).

Finansordfører Mike Legarth (K) har ikke lagt sig fast og er åben for både at tage pengene i infrastrukturfonden eller et andet sted.

EL: Lad os forhandle

Trafikordfører Henning Hyllested (EL) kan såmænd acceptere et miks, hvor pengene skaffes både i infrastrukturfonden (som han ikke har lod i), finansloven og Femerprojektet.

- Principielt mener Enhedslisten, at et sådant anlæg bør finansieres over finansloven, men vi kan godt forhandle om en finansiering over Femerprojektet, siger Henning Hyllested.

Han er usikker på, om der virkelig kan spares milliarder på signalprogrammet, der er en af trafikforligspartiernes infrastrukturfond. I givet fald bør disse penge bruges på kollektiv trafik.

- Lad det komme an på en forhandling. Vi er åbne for alt. Broen skal under alle omstændigheder bygges, slutter Henning Hyllested. Så måske får Sund & Bælt alligevel lov til at bygge en Femerbro – bare over Storstrømmen.

Ny bro

Regeringen vil finde 3,9 milliarder kroner til Storstrømsbroen i Infrastrukturfonden. For det beløb kan man få en bro med to kørebaner, to jernbanespor og en cykelsti. Den nuværende bro har ét banespor, så det er en klar forbedring. Undersøgelser har vist, at den nuværende bro hverken klare korte eller lange godstog.

Dj
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062