23948sdkhjf

Schmitz laver andet end trailere

Transportmagasinet har været på besøg hos Schmitz Cargobull i Litauen. Her er man specialister i opbygninger til forvogne, påhængevogne og trailere.
Schmitz Cargobull er et af de mest kendte varemærker i transportbranchen. De producerer trailere. Det ved enhver. Hvad færre ved er, at Schmitz Cargobull også opbygger forvogne, chassiser, varebiler og fremstillere skræddersyede "kits" til kølekasser.

Den del af forretningen er ikke så kendt – endnu; men det vil Freddy Hedegaard lave om på.

Han er ansat som Nordic Sales & Product Manager Truck Bodies og har ansvaret for salg og marketing af Schmitz Cargobulls "andre" produkter end trailere.

- Det er et stort og vigtigt område, som står for omkring 30 procent af omsætningen i Schmitz Cargobull-koncernen, fortæller Freddy Hedegaard.

- I virkeligheden kan man få opbygget alle typer af materiel hos os. Der foregår via vores fabrik i Litauen, Schmitz Cargobull Baltic. Det er en af syv fabrikker, som Schmitz Cargobull har i Europa. Fabrikken ligger i det vestlige Litauen tæt ved den polske grænse. Der er 400 ansatte, og den årlige kapacitet er 6.500 opbygninger.

I 2012-2013 blev der produceret 2.681 opbygninger på fabrikken. I 2013-2014 nåede man ikke længere op end 1.931 enheder.

- Vores primære kunder er producenter og distributører af fødevarer, forklarer Ernestas Dumbrys, der er designingeniør på fabrikken og stod for rundvisningen.

- Vores hovedprodukt er isolerede løsninger til vores kunders lastbiler og trailere. Det kan være paneler, sidedøre, foldedøre m.m. Vores mål er at have den bedste kvalitet i Europa.

Fabrikken sælger sine produkter dels gennem Schmitz Cargobulls netværk, dels gennem direkte forhandlinger med kunderne.

- I Danmark er vores kontakt Freddy Hedegaard, siger Ernestas og slår venligt Freddy på skuldrene.

Det kan Freddy bevidne. Han er i kontakt med fabrikken næsten hver dag – og så kommer han på besøg flere gange om måneden.

Fabrikken arbejder efter LEAN-principperne. Det vil sige, at man arbejder målrettet og systematisk på at effektivisere, reducere spild og undgå fejl.

- Når der er konstateret en fejl, analyserer vi episoden og forhindrer, at netop denne fejl opstår igen, siger Ernestas.

- En anden vigtig indretning, som øger effektiviteten, er at alle ingeniører og designere sidder i kontorer, med vinduer og døre ud til produktionen.

- Vi er i meget tæt kontakt med hinanden. Opstår der tvivl om noget, tager det kun et par minutter at få et svar og finde en løsning.

- Vi satser på et godt lederskab, og vi satser på kreativitet. Og så er vi åbne for forandringer, siger Ernestas. Han arbejdet på fabrikken i over 15 år og var også ansat på den tidligere fabrik, som Schmitz Cargobull overtog i år 2000.

- Der er sket en kolossal forandring, siger han.

- Vores indsats og vores kvalitet er helt anderledes. Den udvikling gør vi alt for at holde fast i. Vi fortsætter med at forbedre os og med at opbygge en organisation, der hele tiden lærer nyt.

Individuelle løsninger

- Vi satser på individuelle transportløsninger. Vi har direkte og permanent dialog med vores kunder. Litauen-fabrikken har 20 ingeniører ansat. Derfor kan man lave det hele for kunden – lige fra at opbygge trailerchassiset til at klistre reklamer og logoer på siderne.

Fabrikken producerer også FerroPlast produkter som paneler og diverse komponenter til køle/fryse-kasser og forskellige typer af opbygninger.

- Et af vores helt store produkter er foldedøre til trailere, sættevogne og kassebiler. Vi har løsninger, som gør, at man kan folde en helt side op på en køletrailer, siger Ernestas.

Tre store markeder

- Vi har tre hovedmarkeder. Det er Østeuropa, Skandinavien og Vesteuropa, forklarer Zilvinas Petrauskas, der er salgssupport for den baltiske fabrik.

- Mens Øst- og Centraleuropa primært aftager vores køle/fryse-kasser og samlesæt, er de skandinaviske kunder mere interesserede i opbygninger til trailere, forvogne og hængere. Et typisk skandinavisk produkt er en køletrailer med enten foldedøre eller en forvogn med kølekasse bagmonteret lift.

- Vi vil gerne kunne give kunden en opbygning, der opfylder hans behov. Derfor vil vi gerne montere kølemaskine efter kundens ønske. Vi har selvfølgelig Schmitz Cargobulls egen kølemaskine; men vi kan også montere Thermo King, Carrier, Mitsubishi, Zanotti og Frigoblock.

- Vi kan bygge forskellige typer af skillerum inde i kølekassen, så man kan køre med to eller flere forskellige temperaturer i traileren. Det kan være skillerum i FerroPlast eller som oppustelige madrasser. Vi har også specielle paneler, som sikrer en optimal luftcirkulation inde i køletraileren.

- Vi kan også lave fuldt oplukkelige bagdøre med eller uden læssebagsmæk. Vi kan fremstille kødkroge, hylder og individuelle surringskroge efter kundens ønsker.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125