23948sdkhjf

Jernbanen klar til at tage over efter Mols-linien

Når - eller hvis - Mols-linien lukker sin kombifærgerute mellem Århus og Kalundborg, står jernbanen klar til at overtage godsmængderne.
- Vi har kapaciteten, siger adm. direktør Stig Kyster-Hansen fra DB Schenker Rail Scandinavia.

- Vi kører i forvejen flere gange om ugen en meget velfungerende rute mellem Aarhus og kombiterminalen i Høje Taastrup. Vi er klar til at gå i dialog med de virksomheder, der nu står til at lukke endnu flere lastbiler ud på de i forvejen trafikerede motorveje i Trekantområdet og på Fyn.

- Lad os i fællesskab finde og udvikle bedre koncepter til erstatning for den transportvej, som ser ud til at blive nedlagt.

Hvad mener du? Deltag i debatten.

Er der en chance for at lastbiler og trailere på Mols-Liniens kombifærger kan flyttes over på jernbanen?

* Log på og skriv et indlæg.

* Deltage i rundspørgen nederst til højre på siden.

Bedre kombi-terminaler

Stig Kyster-Hansen minder branchen om, at kombi-terminalerne i Høje Taastrup og Taulov bliver opgraderede og moderniserede hen over sommeren.

- Vi vil få en bedre, hurtigere og mere effektiv omlastning. Vi får en såkaldt self-gate, så chaufføren kan tjekke sin trailer eller container ind automatisk. Vi udvikler vores datasikkerhed endnu mere - og så får vi betydeligt mere opstillingsplads til trailere og containere.

Gevinst for samfundet

Jernbanedirektøren mener, at der er flere fordele ved at lade godset transportere på jernbane.

- For det første er CO2-belastning op til seks gange mindre ved at transportere godsmængderne på jernbane end på lastbil.

- For det andet får vi færre lastbiler på det i forvejen belastede vejnet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109