23948sdkhjf

Kæmpe bøder rammer lastbiler i udlandet

Frankrig og Belgien indfører bøder på op til 30.000 euro til vognmænd i kampen mod social dumping. Ifølge Fagbladet 3F falder bøderne, når chauffører skal bo i deres lastbil under deres ugentlige lovpligtige hvil.
Lastbilchauffører skal holde et ugentligt hvil på 45 timer i træk, og minimum hver anden uge skal de holde hvil uden for lastbilen. Det er den regel, som franskmændene nu vil håndhæve hårdere.

Også Belgien har vedtaget højere bøder, der skal stoppe brud på reglerne, når især udenlandske chauffører bor ulovligt i lastbilerne i månedsvis. Derfor vækker de nye tiltag glæde i det Europæisk Transport Forbund, der er en fælles organisation for europæiske forbund i transportbranchen.

Forbundet håber, at flere lande følger i Frankrigs og Belgiens hjulspor. Målet er, at det skal bremse social dumping i Europa.

- Bøderne er hverken urimelige eller ude af proportion. De er indført, fordi de beskytter chaufførerne mod misbrug, snyd og pres. Og de følger fortjenesten, der opnås, når firmaer bruger udenlandske chauffører ulovligt, erklærer forbundet.

DI ærgrer sig

I Danmark ærgrer DI Transport sig over, hvad DI kalder konkurrenceforvridende franske regler. Omvendt mener fagforbundet 3F Transport, at de franske tiltag er en fast, fair og fornuftig politik mod social dumping.

- Initiativet bør danne skole i andre lande - også i Danmark, siger Jørgen Aarestrup, der er næstformand i 3F's Transportgruppe.

- Det handler om arbejdsmiljø, sundhed og ens, fair vilkår for alle

Danmark, Sverige og Finland

En række EU-lande har skærpet reglerne, når det gælder social dumping på vejene. I 2012 og 2013 indførte Danmark højere bøder til udenlandske lastbiler, der kører for meget i Danmark.

Svenskerne varsler lignende tiltag.

Finland har sat grænse for, hvor mange gange udenlandske lastbiler må køre ind i Finland.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093