23948sdkhjf

Gods på pram mellem København og Malmø

Copenhagen Malmø Port satser på en ny type shuttletrafik mellem Malmø og København.
Hver dag skal en pram sejle gods containere mellem byerne. For godskunderne bliver genvejen over Sundet smidig og omkostningseffektiv, men indebærer også miljøgevinster.

Shuttletrafikken søsættes i marts 2015 og bliver baseret på pramme, der sejler i daglig rutefart mellem CMP's terminaler i Malmø og København.

- Vi skaber en genvej over Øresund, siger Johan Röstin, adm. direktør for CMP.

- Containertransporterne bliver enklere og mere omkostningseffektive. Miljøbelastningen bliver også mindre, forklarer han.

Godset overføres fra lastbil til nærskibsfart. Det begrænser emissioner, støj og trængsel på vejene.

Konkurrencedygtigt alternativ

I dag transporteres tusindvis af containere i Skåne med lastbil til og fra andre havne. Mange af disse containere kan i stedet sendes via Malmö og København.

- Hver uge har København syv anløb af feederskibe, som forbinder containertrafikken med alle større internationale havne.

- For kunderne bliver vores containershuttle et fleksibelt og konkurrencedygtigt alternativ. De kan skifte mellem vores terminaler og udnytte de alternativer, som er de bedste i den pågældende situation, for eksempel med hensyn til tomme containere og fragtpriser. Hertil kommer, at udgifterne til lastbiltrafikken også kan reduceres, pointerer Johan Röstin.

Nye transportstrømme

Forbedringen af CMP's containertrafik gavner ikke kun eksisterende kunder. Efterhånden som flere virksomheder etableres i Malmös nye industripark, skal denne trafik være ordentligt udbygget. Ved årsskiftet bliver emissionskravene til søfarten i Østersøen desuden skærpet. Det kan ændre transportstrømmene i hele Østersøregionen og styrke CMP's rolle som transportknudepunkt.

En lignede shuttletrafik findes i Istanbul, hvor pramme knytter havne ved Bosporusstrædet sammen. CMP tager fire pramme i drift. To til tre skal hver dag transportere containere. De kan laste 100 TEU'er hver. Den fjerde pram skal bruges til tørbulk som genvindingsmaterialer og biobrændsel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.424