23948sdkhjf

Svovl-direktiv får indflydelse på landtransport

Det nye svovldirektiv, der træder i kraft for skibsfarten den 1. januar 2015, får ikke kun en meromkostning for søfragten, men også for landevejstransporten.
Det oplyser DSV-koncernen i en meddelelse i sidste uge.

Reduktionen af svovlindholdet i bunkersolien fra de nuværende 1,0 procent til 0,1 procent fra årsskiftet medfører en stigning på op til 50 procent på bunkersprisen pr. ton.

Det er en direkte konsekvens forårsaget af EU’s og den danske regeringstiltrædelse af det såkaldte Marpol direktiv, som den internationale søfartsorganisation IMO har vedtaget.

- Rederierne har på nuværende tidspunkt indikeret indførsel af diverse søfragtstillæg, som betyder, at DSV Road også kan indikere en ekstraomkostning, der gælder dør/dør fragtrater pr. 1. januar, oplyser direktør Poul Nielsen, DSV Road.

Udsigten til disse prisstigninger

Ekstraomkostningerne ser foreløbig ud til at blive som følger:

* Finland til/fra Danmark 6,9%.

* Baltikum, Rusland & Hviderusland til/fra Danmark: 8,0%.

* UK/Irland til/fra Danmark: 4,9%.

* Norge* 3,1%.

* Sverige til/fra Jylland & Fyn: 2,4%.

* Kontinentet og Centraleuropa til/fra Sjælland: 1,9%.

- Vores endelige procentuelle tillæg kan først oplyses, når rederierne generelt fastlåser deres søfragtstillæg sidst i december, siger Poul Nielsen, som også oplyser, at meromkostningen kan dæmpes væsentligt af det fald, der nu erfares i de aktuelle energipriser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063