23948sdkhjf

Superlav specialbygget slamsuger

LM Jensens specielle flade og lavtbyggede slamsuger kunne kun bygges i Finland.
Det er ikke en bil, man ser hver dag. Og når man endelig ser den, må man spærre øjnene op, som en af Transportmagasinets læsere gjorde, da han tilfældigvis så den i København. Han tog et "snap shot" af den, sendte billedet ind til Transportmagasinet og spurgte, om vi vidste, hvad slags bil, det var.

Det ved vi nu efter at have talt med vognchef Steven Nicolaisen hos LM Jensen i Rødovre.

- Bilen er en specielt opbygget slamsuger, der sættes ind steder med lavt til loftet. Det er typisk parkeringskældre og lignende, hvor vi skal ned og rense tanke. Bilen må højst være to meter høj for at kunne komme ind.

- Da vi for tre år siden ville have sådan en lav lastbil, skulle vi finde et lastbilchassis, der kunne opfylde målene. Vi kunne godt få så lave biler i Sprinter- eller Daily-klassen; men vi ville have et rigtigt lastbilchassis, fordi vores slamsugeropbygning er forholdsvis tung.

Steven Nicolaisen var ved at opgive tanken, fordi det var umuligt at finde en lastbil, der kunne bygges i de dimensioner; men så ringede de fra slamsugerspecialisten J. Hvidtved Larsen.

- De havde hørt, at der kørte sådan en bil rundt i Finland, måske i minerne, med den type lave førerhus.

Det endte med, at vi sendte en MAN over til den finske opbygger; og han klarede opgaven. Selve undervognen blev der ikke pillet ved, men førerhuset blev skåret over. Resten af vognen blev opbygget som en minislamsuger hos Hvidtved. Den har et fast stempel inde i tønden, som bliver skubbet frem hydraulisk. På de store slamsugere sker det ved hjælp af luft.

Der er bygget et højt skab lige bag førerhuset. Det er til at hænge tøjet i. Der er varme i skabet. Bilen blev leveret i 2011.

Data på køretøjet

Bilen er en MAN TGL 12.250 4X2 med afskåret førerhus. Den tilladte totalvægt er på 11.990 kg. Bilen er opbygget med en fire kubikmeter tank med flytbart stempel, der adskiller slam og vand.

Spulepumpen er på 160 bar og kan spule 127 liter vand i minuttet. Der hører en 110 meter lang spuleslange til tanken.

Desuden er bilen opbygget med oliefyr til antifrost. Der er en vaccumpumpe med på sugeslanger: 50 meter lang 2-tommer slange og en 20 meter lang 3-tommer sugeslange.

Vognen kan sænkes til 2,00 meter via luftaffjedring bag og wire i front.

Til lave kældre

- Vognen er blandt mange af vores specielt byggede slamsugere, fortæller Steven Nicolaisen.

- Denne bil er bygget til P-kældere, lave porte og steder, hvor kun 12 ton er tilladt. Den kan løse langt de fleste opgave, der måtte være sådanne steder som for eksempel spuling af kloakledninger, sugning af udskillere, brønde, afrensning m.v.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093