23948sdkhjf

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

| Medlemsnyhed | Indrykket af Tungvognsspecialisten ApS

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

Som bekendt medfører en lovændring, at bøder for sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer forhøjes kraftigt fra 1. januar 2020. Transportbranchen og TVS har arbejdet kraftigt for, at Færdselsstyrelsen skulle udgive en vejledning om, i hvilke situationer de mener, at de forhøjede bøder finder anvendelse.

Færdselsstyrelsen har nu udarbejdet og frigivet vejledningen. I sammenhæng med vejledningen har styrelsen udarbejdet en guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjet inden kørsel (starteftersyn).

Det vil efter styrelsens opfattelse være en betingelse – for at undgå de forhøjede bøder – at føreren dagligt udfører en visuel kontrol af køretøjet/køretøjerne.

Endvidere er det styrelsens opfattelse, af ejeren af køretøjet – eller den der har varig rådighed over køretøjet – på tilsvarende vis jævnligt skal udføre en mere teknisk undersøgelse af køretøjet/køretøjerne. - dvs. syn, serviceeftersyn samt mellemliggende og hyppige "mekanikerinsektioner"

Det store spørgsmål er nu - hvorvidt politiet vil følge vejledningen.

Se Færdselsstyrelsens guide og vejledning her:  https://www.tungvogn.dk/assets/documents/TOOLS/RULES/[F%C3%A6rdselsstyrelsen]%20Vejledning%20sikkerhedskritiske%20fejl%20og%20mangler.pdf

Medlemsnyhed

Indrykket af
Tungvognsspecialisten ApS

Københavnsvej 265
4000 Roskilde
Danmark
Tungvognsspecialisten ApS

Send til en kollega

0.078