23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Vigtigheden af synergiudnyttelse i din logistik

Hver tirsdag møder du “Logistiknørderne" i PostNord Logistics. Logistiknørderne er et panel af vores absolut skarpeste specialister, som deler ud af deres viden indenfor områder, som er oppe i tiden indenfor logistik. Denne uges tema er;

"Vigtigheden af synergiudnyttelse i din logistik"
Skrevet af Assad Abdulle, Supply Chain & Data Analyst hos PostNord Logistics 

Synergi handler grundlæggende om sammenspillet mellem forskellige aktører, der forstærker hinanden og herigennem opnår et bedre resultat end hvad de kunne have præstere individuelt. Det er ikke et emne der er udbredt i logistikverdenen, og derfor har den ikke fået det ”buzz” eller opmærksomhed den burde, når man tænker på dets store potentiale og klare fordele. Hvilke fordele jeg tænker på her, vender jeg tilbage til.

Indenfor logistik kan synergi, set fra slutbrugerens perspektiv, være noget så banalt som at det er det samme bud, der leverer alt det, du har bestilt på de mange forskellige webshops. One-point-of contact og en ensartet service! For afsender, som i dette tilfælde nok er dig, kan synergi opstå når hele eller dele af din supply chain bliver designet og styret af en logistikpartner - altså en virksomhed der varetager adskillige logistikrelaterede funktioner såsom transport, lagerløsninger, pluk-og-pak med mere som en ”one-stop-solution”.

Først som Supply Chain Analyst og nu Data Analyst i PostNord, har jeg brugt meget tid på at studere og specialisere mig indenfor anvendelsen af de førende teknologier i logistikindustrien 4.0, og hvordan disse teknologier kan bruges til at drive branchen frem. Her er synergi et helt essentielt nøgleord. Derfor kommer jeg med mit bud på, hvorfor det er så vigtigt, at du tænker synergi når du tænker logistik og hvad du kan opnå ved at gøre det.

Sådan udnytter du effekten af synergier i din forretning

Tænk et øjeblik over hvorfor du har valgt den logistikpartner, du har. Var det en tilfældighed? Blev du ramt af en effektiv marketing kampagne? Var det prisen eller måske en god anbefaling? Ved du egentlig i hvor høj grad din logistik og den type af gods du sender, passer ind i kernekompetencerne hos den logistikpartner du har valgt?

Jeg spørger fordi pris og kvalitet er to parametre, som helt sikkert var vigtige for dig, da du valgte din logistikpartner. Den gængse opfattelse er, at høj kvalitet oftest er lig med en høj pris ligesom at lave priser er lig med dårlig kvalitet. Men faktisk er der en klar sammenhæng mellem pris, kvalitet og synergi. Det er bare ikke alle, som spotter den. Men lad mig hjælpe.

Hvis du vil have høj leveringskvalitet til konkurrencedygtige priser, skal du finde en logistikpartner, som allerede;

  1. har omfattende kompetencer i at håndtere den type af gods du sender
  2. har en lang række eksisterende kunder indenfor samme branche som du opererer indenfor
  3. distribuerer gods på de samme strækninger hvor dine leveringer skal hen.
  4. indsamler data om udviklingen i din branche, som kan bruges til at optimere og effektivisere din logistik


Sådan kommer du i mål med din synergi

Det anbefales, at du identificerer, kvantificerer og måler det synergipotentiale du, potentielt set, går glip af. Det kan du gøre ved at blive klogere på ovenstående 4 faktorer og dermed om du har valgt den rigtige logistikpartner. Det kan være en god øvelse at studere hvordan din partner tænker synergi. Spørg dem hvordan din forretning drager nytte af de synergier, som de faciliteter.

Det kan også være en god ide at forhøre dig hos dit netværk eller konkurrenter i branchen. Det kan du bl.a. gøre ved at spørge hvilke logistikpartnere de bruger, og hvilke erfaringer de har gjort sig. At spørge sine konkurrenter kan måske lyde absurd, men at bruge samme logistikpartner kan give jer begge en styrket handlekraft i markedet. Faktisk kan det give dig 4 konkrete fordele:

4 fordele du opnår ved at tænke synergi ind i din logistik

#1 – Bedre priser.
Økonomien i logistik er et af de mest essentielle drivere for konkurrencedygtighed. Ved at vælge en logistikpartner, som allerede har kompetencerne og den geografiske tilstedeværelse til at løfte dit behov, vil essentielle synergier indenfor ruteoptimering, supply chain planning og håndtering af gods opstå, hvilket kan give dig bedre transittider og priser.

Bruger du flere logistikpartnere der kommer og henter ved dig? Så kan du med fordel, finde en partner der kan dække hele dit behov på én gang og dermed mindske den overhead, der er associeret med at bruge flere partnere og samtidig forhandle dig til bedre priser.

#2 Bedre oplevet kvalitet.
Jo større sammenfaldet der er mellem dine leveringer og andre udbydere indenfor samme branche i den sidste del af transportleddet, desto bedre forudsætninger er der for at fejl og forsinkelser formindskes. Det giver dine kunder en god og professionel oplevelse med din virksomhed.

#3 Spotter optimeringsmuligheder og nye behov
Ved at finde en erfaren logistikpartner indenfor din branche eller geografiske område, som indsamler en stor mængde data, opnår du den fordel at din partner ser en udvikling, en trend eller et behov, som du ikke selv er klar over. Den viden kan skabe et synergipotentiale, som kan komme din forretning til gode.

#4 Mindre Co2 udslip.
Fossilfri brændstof og eldrevne biler er godt for miljøet, og et stort skridt på vejen mod et grønnere Danmark. Men med et stærkt samarbejde og en bedre synergiudnyttelse i din branche kan logistikken og fyldningsgraderne på bilerne optimeres, hvilket kommer til gavn for klimaet.

Sådan bidrager PostNord til en bedre synergiudnyttelse for vores kunder

Hos PostNord arbejder vi meget med vigtigheden af synergi for vores kunder. Vi har gennem årene opbygget kompetencer til at kunne håndtere størstedelen af logistikprodukter på markedet, og har arbejdet direkte med at omsætte teori og de nyeste teknologier indenfor Industri 4.0 til praksis. Vores systembaseret DNA og tilgang til data og Business Intelligence har gjort det muligt for os, at kunne fortælle vores kunder hvor godt deres logistikbehov passer ind i vores unikke setup. Det betyder også, at vi kan informere om de konkurrence- og miljømæssige fordele kunden kan opnå med PostNord som deres fortrukne logistikpartner.

Skal vi tage et kig på dit synergipotentiale?

Vi sætter hellere end gerne vores analytiske metodik i spil ved at identificere, kvantificere og måle dit synergipotentiale og de konkurrence- og miljømæssige fordele du kan opnå herigennem. Du er velkommen til at se mere om vores produkter her eller tage kontakt direkte til mig på +45 52 29 90 73 eller på assadmohameddahir.abdulle@postnord.com

PostNord Logistics A/S
Ullsvej 1
4600 Køge
Køge Kommune
Danmark
CVR nummer: DK20148586
P nummer: 1023365975

Kontaktperson

Daniela Kjær
Head of marketing & communication
+45 52289998 daniela.kjaer@postnord.com

Send til en kollega

0.047