23948sdkhjf

Danske Fragtmænd om blokaden: Kunderne har intet mærket

En af de helt store transportvirksomheder i Danmark, Danske Fragtmænd, har ikke i nævneværdig grad været berørt af lastbil-blokaderne og aktionerne mandag. Det fortæller adm. direktør Jørn Skov, Danske Fragtmænd.

- Vi har kun oplevet lidt småforsinkelser, men det var ikke noget, som kunderne har kunnet mærke.

- Der har været tilfælde, hvor blokader af rundkørsler har spærret indkørslen til vores terminaler. Enkelte gange har vi måttet køre længere ned ad motorvejen for at vende, fordi en tilkørsel var blokeret, siger Jørn Skov, som er modstander af ulovlige aktioner.

- Vi skrev vi ud til alle vores 1.800 biler, at vi forventede, at de ikke deltog i blokaderne. Jeg har heller ikke hørt, at nogle at vores biler har været indblandet, siger han.

Jørn Skov er selv modstander af km-afgiften, men han holder fast på, at den skal bekæmpes med demokratiske midler.

- Politikerne tror, at de kan skubbe os over på el-lastbiler med km-afgiften – men det kan de ikke. Jørn Skov

- Jeg har en forventning om, at vores brancheorganisation DTL gør, hvad de kan for at overbevise politikerne om, at km-afgiften ikke fremmer den grønne omstilling af branchen. Ladeinfrastrukturen er jo ikke på plads. Desuden er el-lastbilerne dyre og svære at få.

- Jeg håber, at DTL får noget ud af mødet med skatteministeren og transportministeren tirsdag eftermiddag; men jeg har ikke de store forventninger. Argumenter synes at prelle af på politikerne.

Jamen, er det så ikke i orden at demonstrere, hvis politikerne ikke lytter?

- Det er forkert at tage et helt samfund som gidsel med udemokratiske og ulovlige midler. Hvor går grænsen? Hvornår skal man så gøre det næste gang?

- Lovlige demonstrationer er helt i orden, som den vognmændene holdt på Christiansborg i april. Vi skal holde os til den demokratiske proces og respektere landets love og regler, siger Jørn Skov.

Danske Fragtmænd kigger også selv på forskellige muligheder for at komme videre med den grønne omstilling; men det er ikke noget, som den kommende km-afgift kan fremme.

- Vi bevæger os bestemt i en grøn retning; men man må også passe på med at gå for hurtigt frem, så man ikke bruger en masse penge på noget, som slet ikke har en effekt.

- Vi kan ikke skifte alle vores 1.800 lastbiler ud med elektriske lastbiler i ét hug. Vi har ikke den lade-infrastruktur, der skal til. Teknologien er slet ikke på plads endnu.

- Politikerne tror, at de kan skubbe os over på el-lastbiler med km-afgiften – men det kan de ikke, slutter direktøren for Danske Fragtmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111