23948sdkhjf

- Vi skal have distribution til at fungere i de emissionsfrie zoner

Ingen er efterhånden i tvivl om, at en stor del af godstransporten i byerne skal over på elektriske køretøjer; men hvordan får vi det til at fungere? Det kommer i fokus nu

Hvordan gør man distribution i byerne grøn? Hvordan får man vognmændene med på den grønne bølge? Hvad skal vi egentlig bruge de emissionsfrie zoner i byerne til?

Det er nogle af de spørgsmål, som netop er blevet besvaret på konferencen Green Mile, som Dansk Erhverv har holdt sammen med Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Den Europæiske Investeringsbank.

Green Mile er et projekt, som fokuserer på at skabe konkrete løsninger, der kan fremme en bæredygtig levering i byerne. Der er tale om et treårigt projekt, hvor de to første år er gået med at indhente oplysninger om en række mulige tiltag og skabe nogle værktøjer, så transportbranchen, kommunerne og regionerne kan komme i gang. Det tredje år skal bruges på at afprøve tiltagene i virkeligheden i Københavns Kommune - og her er Den Europæiske Investeringsbank klar til at støtte projekterne med store midler.

- Målet er af få distribution af varer til at fungere i de emissionsfrie zoner, der snart vil blive oprettet i nogle af de store byer Christoffer Greenfort

- Målet er blandt andet at få distribution af varer til at fungere i de emissionsfrie zoner, der snart vil blive oprettet i nogle af de store byer, sagde Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.

- Ingen er efterhånden i tvivl om, at en stor del af godstransporten i byerne skal over på elektriske køretøjer; men hvordan får vi det til at fungere? Der er i mange år blevet snakket om såkaldte ”micro hubs”, hvor man samler godset fra forskellige leverandører i en terminal og omlaster det til bæredygtige distributionskøretøjer som elektriske varebiler og budcykler. 

- Hvordan skal sådan en terminal indrettes, så branchen kan få deres logistiksystem til at hænge sammen?

Hvad koster det

Undervejs i Green Mile-projektet er der lavet en TCO-model, der kan regne ud, hvornår det kan betale sig for en vognmand at skifte sin flåde ud med el-køretøjer. Modellen, der blev præsenteret af konsulentvirksomhederne COWI og EY, kigger også nærmere på mulighederne for finansiering af disse elektriske køretøjer.

En el-lastbil er tre gange dyrere end en almindelig lastbil. Derfor er kravene til sikkerhedsstillelse også tre gange dyrere end normalt – ja, nogle gange er det væsentligt højere. Derfor er der kigget på alternative finansieringer.

Konferencen tog også fat på de barrierer, som distributørerne og virksomhederne oplever, når de kommer ind til byerne – og det spænder lige fra støj fra bilerne, klager fra beboerne og tidsbegrænsninger i gågaderne.

Ikke kun et white paper

- Det er vigtigt, at dette ikke ender som en rapport, der bliver gemt i en skuffe, sagde Christoffer Greenfort, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv, og som har været med til at starte projektet sammen med Københavns Kommune.

- Vi lægger nu op til en fase 3, hvor vi går ud og laver de her ting i praksis sammen med Københavns Kommune og en række virksomheder, som gerne vil være med. Derfor skal vi også have ansøgt Den Europæiske Investeringsbank om at finansiere denne tredje fase af Green Mile projektet.

Minister og borgmester

Konferencen bød også på taler fra både teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod, og transportminister, Thomas Danielsen. 

Begge fremhævede, at det kræver et samarbejde mellem alle parterne, hvis den grønne omstilling af distributionen i byerne skal lykkes.

- Vi har allerede taget hul på den grønne omstilling i København. Vi har indført en bonusordning for grønne arbejdsmaskiner i byggeriet, vi har omstillet 93 procent af vores skraldebiler til el, og så har vi iværksat en stor mobilitetsanalyse, som skal se nærmere på, hvordan vi planlægger det videre forløb, sagde Line Barfoed.

- Vi skal finde plads i byen til steder, hvor vi kan omlaste godset, og så skal vi have Staten med på at skabe rammevilkårene. Endelig har vi fået lov til at indføre nulemissionszoner. Nu skal vi - i samarbejde med alle parter - finde ud af, hvor den zone skal gå, og hvordan den skal bruges.

Udviklingen går hurtigt

Transportminister Thomas Danielsen glædede sig over, at omstillingen til elektriske køretøjer går hurtigere, end regeringen forventer.

- Allerede i dag er 2,5% af varebilerne i Danmark batteridrevne. I København er andelen 6,7%. Og vi kan komme meget højere op, for nu er ladeinfrastrukturen for personbiler og varebiler meget langt fremme. Alene det seneste år er de offentlige ladestationer steget med 88 procent. Derfor er jeg overbevist om, at varedistributionen i København kommer til at blive grøn meget hurtigt. 

- Det næste skridt er på at få lastbilerne med - og inden længe er vi parat til at frigøre puljen på 100 millioner kroner om året de næste tre år. Og vi arbejder også på at gøre puljen større.

Ministeren sluttede med at fortælle, at han barsler med en ny cykelstrategi, hvor man skal se på, hvad man kan gøre for at få flere til at vælge cyklen. Og herunder også se nærmere på, hvordan man kan hjælpe med at få udbredt budcyklerne til at udbringe flere varer. Det handler blandt andet om at se nærmere på reglerne, som i Danmark er mere restriktive end i andre lande.

FAKTA OM: Green Mile

Green Mile er en rapport om grøn "last mile" levering i byerne.

Green Mile-rapporten blev præsenteret ved en stor konference på Børsen onsdag den 28. februar.

Sådan var programmet:

  • Så langt er Københavns Kommune: Line Barfod, Københavns Kommune
  • Fælles vision, grøn mission; men hvordan finder vi vejen sammen? Debat mellem Line Barfod, Københavns Kommune / Rasmus Prehn, Socialdemokratiet. / Erik Østergaard, DTL / Lars Gaardhøj, Region Hovedstaden.
  • Hvordan kan vi reducere emissioner fra last-mile levering i København? Jonas K. Jensen, EY / Ole Kveiborg, COWI / Rasmus Lauridsen, EIB
  • Levering i ydertimer: Det muliges kunst? Med Allan Jensen, RAMBØLL / Tanja Maria Ballhorn, Københavns Kommune / Kenneth Veng Jespersen, REMA1000 / Niels Kristian Holm ( Läntmannen Schulstad.
  • Europæiske perspektiver. Bydistribution i andre storbyer. Karen Vancluysen / POLIS
  • Barrierer for grøn last mile levering: Hvor kan løsningerne findes? Kristian Hegner Reinau, COWI / Hans Fogh, LARRY VS. HARRY / Ellen Trolle, NORLYS / Kasper Lundsgaard, GLS.
  • Thomas Danielsen: Regeringens syn på "last mile" levering på en grøn måde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071