23948sdkhjf

Stephanie ansætter uerfarne chauffører: De erfarne har for mange dårligdomme

Stephanie Ørnfeldt, stifter og medejer af Step Transport, mener, at ”det sejler i Transportbranchen.” Hun har bl.a. dårlige erfaringer med at ansætte erfarne chauffører, og går derfor på jagt efter dem et andet sted nu

Bilerne er pink og chaufførerne unge og uerfarne. Det er nogle af de parametre som gør, at Step Transport skiller sig ud fra sine konkurrenter.

Vognmandsvirksomheden i Brøndby, som er stiftet af Stephanie Ørnfeldt i 2018, har 12 chauffører ansat og tilføjer seks mere til holdet inden for den næste måned. Fælles for chaufførerne er, at de er unge mennesker, som har sabbatår. Virksomheden har nemlig god erfaring med at hyre de uerfarne unge end de erfarne chauffører. Det fortæller stifter og medejer Stephanie Ørnfeldt og adm. direktør Flemming Bo Larsen, da Transportmagasinet besøger virksomheden en varm septemberdag.

- De unge er generelt meget bedre til at håndtere uforudsete situationer. Vi kører meget ud til slutkunder, og vi har en erfaring med, at de er mere ærligt og bedre til at komme i deres hjem og få en god situation ud af det, siger Stephanie Ørnfeldt.

Brugte erfarne chauffører i starten

Step Transport leverer varer for sine kunder, der er livsstilsbrands, som f.eks. sælger møbler, ladcykler og designerlamper. Derfor er det ifølge stifteren essentielt, at varerne kommer ordentligt frem.

- Vi startede med at bruge selvstændige vognmænd, og der havde vi en masse udfordringer omkring, at de havde dårlige vaner fra tidligere. De gjorde aldrig helt det, de skulle. Der var skader, klager og andre problemer, siger hun.

Stifteren fortæller om episoder, hvor kunderne f.eks. følte, at chaufførerne talte dårligt om dem, tissede i deres haver og ikke sagde noget, hvis de havde lavet skader på kundernes ting.

"Transportbranchen sejler"

Derfor besluttede Step Transport sig i første omgang med at udskifte de selvstændige vognmænd og selv ansætte chauffører. Til at starte med var chaufførerne nogle, som allerede var i branchen.

- Der medfulgte også dårligdomme med de erfarne chauffører. De er vant til at gøre tingene på en bestemt måde, siger hun.

Hun mener, at det er et stort problem i branchen, men også for samfundet, at chaufførerne arbejder under dårlige forhold og ikke bliver oplært ordentligt.

- Vi tog chauffører ind, som havde kørt i årevis. Vi havde f.eks. chauffører på 35 år, som ikke forstod, at de skulle have pension. De havde aldrig fået en lønseddel. Og de har kørt for mange af dem, vi kender derude. De har fået sorte penge i hele deres liv. Det er, fordi de kører for en vognmand, som ikke får nok penge fra kunden. Så alle har et ansvar. Og det sejler i transportbranchen i Danmark, siger hun.

Derfor måtte Step Transport tænke ud af boksen for at få nogle chauffører, som gør tingene på andre måder.

- Vi begyndte at tage nogle ind, som var helt grønne og slet ikke anede, hvad de skulle. Vi valgte nogle med ambitioner, som gerne ville ind og læse jura og alt muligt andet. Det fandt vi ud af, var en succes. For de har ambitioner, og de vil gerne yde noget godt og har en anden tankegang end den klassiske chauffør. Det er primært de unge, vi kører med i dag, og vi kunne ikke forestille os at gøre det anderledes, siger hun.

På jagt via TikTok

Da de unge chauffører typisk har sabbatår, er der også ofte udskiftning i virksomhedens chauffører, især omkring studiestart. De er typisk ansat et til to år, før de kommer ind på drømmestudiet og laver noget helt andet.

Indtil videre har virksomheden brugt sit netværk til at finde de nye medarbejdere, men de rekrutterer også gennem sociale medier.

- Vi er lige kommet på TikTok, som vi også regner med, vil give nogle chauffører. Det er primært gennem sociale medier og folk, der kender hinanden, siger hun.

Virksomheden har egne varebiler. Derfor kræver det kun B-kørekort, et lovpligtigt 3-dages kursus og resten af oplæringen står Step Transport selv for.

- Vi kan faktisk få de helt uerfarne op og performe på under én uge, siger Flemming Bo Larsen, adm. direktør i Step Transport.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062