23948sdkhjf

Producent for milliard-støtte til at udvikle brintlastbiler

Mercedes får støtte til at udvikle brændselscelle-brintlastbiler.

Den tyske regering og to af landets delstater har bevilget midlerne, som er en del af EU's brintprogram. 

Finansieringen på i alt 1,6 mia. danske kroner skal gå til udvikling, produktion, drift og vedligeholdelse af 100 førsteserie-brintlastbiler. Daimler Truck vil modtage omkring to tredjedele af støtten - altså lidt over en mia.

De 100 lastbiler skal bygges på Mercedes-fabrikken i Wörth og vil være klar til brug i slutningen af 2026.  Lastbilerne bruger flydende brint og har en rækkevidde på over 1.000 kilometer.

Et lille kraftværk

Brændselsceller anses af mange for at være den bedste fremtidige måde at bruge brint som brændstof til lastbiler på. En brændselscelle kan meget groft beskrives som et lille kraftværk, der genererer elektricitet fra brinten. Elektriciteten bruges til at drive lastbilens elektriske motor, ligesom i batteridrevne lastbiler.

Som bekendt har for eksempel Toyota haft en personbilsmodel (Mirai) med brændselsceller i flere år nu. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det bare er et spørgsmål om at opskalere teknologien og placere den i en lastbil.

Mercedes har tidligere sagt, at de ikke forventer serieproduktion af brændselscellelastbiler i dette årti. Samme budskab lyder fra Volvo, som også er i gang med at udvikle en brændselscellelastbil.

Det gik galt for Quantron

Quantron, som havde store planer om at ombygge MAN-lastbiler til brændselscelledrift, endte i skifteretten tidligere på efteråret. Flere norske virksomheder snusede til køb af køretøjer fra Quantron, og i en periode havde SR Group en aftale om levering af flere dusin køretøjer.

Denne aftale blev annulleret, forstår Tungt.no, blandt andet fordi Quantron ikke var i stand til at levere i henhold til aftalen.

Den anden måde at bruge brint som energi til at drive en lastbil er med en ombygget forbrændingsmotor. Det er, hvad MAN har valgt til sin hTGX, som den norske importør præsenterede for kunder og presse i maj.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085