Ærgrelse, frustration og bekymring.
Det er følelserne, der rører sig hos en sjællandsk vognmand for tiden.
Om under et år træder nye EU-regler i kraft, som vil stille krav om køre- og hviletid samt tachograf i varebiler over 2.500 kilo, der kører international godstransport.
Men i Danmark forhindrer nationale regler, at chaufførerne må ind...
– Jeg ved ikke hvilket ben, jeg skal stå på: Danske vognmænd må ikke hvile lovligt – frygter lukning
Nye EU-regler kræver hviletid og tachograf i varebiler. Men danske vognmænd må ikke indrette sovekabiner – og det kan koste dem livet i branchen.

Danske kurérvognmænd frygter at måtte lukke, når EU’s hviletidskrav rammer i 2026 – for i Danmark er det stadig forbudt at indrette sovekabine i varebiler. Illustration: Mark Sigetty Bøje. Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix/Niels Møller Madsen
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement