VW Financial Services har overtaget MAN Finance
Der er store forventninger til fremtiden på det finansielle marked.
Hvornår og hvordan VWFS trænger ind i Danmark vides ikke, men første skridt er taget. Det skete ved årsskiftet, da selskabet overtog aktierne i MAN Finance International GmbH og alle deres mere end 500 medarbejdere. Det må siges at være en beskeden forsmag på det, der måtte komme.
VWFS er med overtagelsen af MAN Finance blevet delt op i 2 divisioner, en division der har fokus på finansieringsløsninger til personbilsmarkedet og en division der har fokus på finansieringsløsninger til lastbil- og busmarkedet.
Store ambitioner
Jens Mac Larsen blev ansat i 2008 for at starte MAN Finance op herhjemme. Med sig i bagagen havde han flere års erfaring i leasingbranchen samt i udlejningsbranchen hos blandt andet Danske Bank og TIP Trailer. Dengang havde sælgerne individuel kontakt til forskellige samarbejdspartnere for at finde løsninger til kunderne.
- Som leasing-selskab er det vores fornemmeste opgave at hjælpe sælgerne til at sælge MAN`s lastbiler og busser. Derfor skal vi sørge for at have nogle rigtig skarpe tilbud på leasing- og serviceområdet, forklarer Jens Mac Larsen.
- Vi skal være konkurrencedygtige med de øvrige finansieringstilbud, som vognmanden kan få. Udover de traditionelle produkter som finansiel og operationel leasing, er der flere services, som kunden kan tilkøbe til sin leasingaftale. Vi kalder det Business Solutions. Det omfatter forskellige pakker inden for service og vedligeholdelse af lastbilen. De skræddersys til kundens behov.
- Kunderne kan supplere deres aftaler med Service Care, hvor vi automatisk indkalder køretøjerne til service. Vi har et TeleMatics-tilbud, der er en flådestyringsløsning for chauffør, køretøj og kontor. Endelig har vi Mobile 24, der hjælper MAN-kunder hele døgnet i hele Europa. Alt kan integreres i leasingaftalen med en månedlig opkrævning.
Alle kreditvurderes
Hos MAN Finance bliver alle kunder kreditvurderet.
- MAN er ordreproducerende. Før vi producerer en lastbil, skal vi være sikre på, at kunden kan betale lastbilen når den skal leveres. Selv kunder, der ønsker at betale kontant, skal igennem en kreditvurdering.
- Det er simpelt hen et krav, før fabrikken går i gang med at producere.
Dette benhårde princip skyldes ikke mindst erfaringerne fra finanskrisen i 2008 og de efterfølgende år. Her brændte MAN - som mange andre lastbilproducenter - inde med mange lastbiler, som kunderne ikke kunne betale og som leasingselskaber sprang fra.
- Den situation ønsker MAN ikke igen. Derfor er vi blevet mere påpasselig, forklarer Jens Mac Larsen.
Euro-Leasing/MAN Rental
MAN ejer også Euro-Leasing/MAN Rental. Selskabet blev 100 procent ejet af MAN for et par år siden og er nu som MAN Finance også en del af VWFS.
Euro-leasing/MAN Rental tilbyder lejeløsninger fra 1 dag til 3 år på standardprodukter og har ca. 13.000 rullende enheder i Europa.
- MAN Finance og Euro-leasing/MAN Rental arbejder tæt sammen da vi er søsterselskaber så når kunden har brug for en lastbil eller en trailer for en kortere periode henviser vi kunden til Euro-leasing/MAN Rental. Og modsat henvises der til MAN Finance når kunden har brug for en skræddersyet løsning. Der er kort sagt ikke nogle opgaver vi ikke kan løfte.
Godt Mix
For Jens Mac Larsen er det vigtigt, at vognmanden sikrer sig et godt mix af forskellige finansieringsprodukter.
- Mange vognmandsvirksomheder gik ned under finanskrisen, fordi de sad for dyrt og for ufleksibelt, siger han.
- Det har vi lært noget af. Derfor anbefaler jeg altid, at man skal have en del af flåden på en måde, så man hurtigt - og uden store omkostninger - kan afhænde dele af den. Til det formål er det godt have noget af flåden på forholdsvis korte lejeaftaler.
- Derudover skal man lease noget, som man gerne vil beholde i flere år og som måske ikke er standardprodukter der kan lejes. Endelig kan en del af flåden bestå af biler, som er gældfri.
På den måde sikre man sig optimal fleksibilitet hvis man pludselig mister noget kørsel eller konjunkturerne ændrer sig.
TCO
Enhver MAN-kunde ved, at lastbilimportøren og dens sælgere taler meget om "Total Cost of Ownership" - forkortet TCO. Her ser man på, hvad det reelt koster at have en lastbil.
- Det handler om at have fokus på de omkostninger, man har på bilen i hele dens levetid, og ikke kun på, hvor meget rabat man kan forhandle sig til i købeøjeblikket, siger Jens Mac Larsen.
- At have fokus på TCO betyder, at man løbende holder sine udgifter til bilen nede på absolut minimum. Sørg for at send bilen til service, når den skal. Sørg for at få den smurt. Sørg for at chaufføren kører mest økonomisk i den.
- Kan man holde sådanne udgifter nede, kan man spare tusindvis af kroner - og det er altid meget mere end de rabatter, man kan forhandle sig til.
- Der er mange vognmænd, som har fokus på det, men der måtte gerne komme flere til, siger Jens Mac Larsen.
Væk fra bankerne
Det kan godt være, at Toyota kan slå bankerne, som reklamen siger - men MAN Finance er også godt med.
- Vi ser faktisk, at mange vognmænd er mere modtagelige over for at få finansieret hos os. Det er helt sikkert, fordi bankerne er blevet mere påpasselige med, hvem de låner penge til, siger Jens Mac Larsen.
- Vi er også påpasselige. Vi tager også udgangspunkt i en kreditvurdering; men det kan godt være, at vi ender med en finansieringsaftale, der går i nul. Finansiering hos os er først og fremmest et tilbud til de kunder, der ønsker at købe en MAN. Vi vil gerne gøre det muligt for dem. Derfor ser vi også på, om det er en loyal MAN-kunde. Vi ser også på kundens tidligere betalingshistorik.
På den baggrund finansierer MAN omkring en tredjedel af de MAN-lastbiler, der sælges i Danmark. Resten finansieres via traditionel bankfinansiering eller et andet leasingselskab.
- Og så er der selvfølgelig stadig de vognmænd, der køber kontant. Dels fordi de har likviditeten til det og dels fordi ikke får meget rente på en indlånskonto. Dem er der stadig nogle af, men ikke mange, slutter Jens Mac Larsen.
Salget stiger ikke
Jens Mac Larsen har ikke den helt store tro på vækst i 2014 - i hvert fald ikke for lastbilsektoren.
- Lastbilsalget steg i 2013 i forhold til 2012; men det skyldes Euro-5 lastbilerne, som skulle købes inden årsskiftet.
- Det fik mange vognmænd til at fremskynde deres køb af lastbil. Jeg forventer derfor ikke en stigning i salget af lastbiler i 2014. Tværtimod kan det godt ende med at blive et fald på cirka 10 procent.