23948sdkhjf

NTG og Topsoe tester nyt projekt: "Vi gør det her, fordi det kan være en god forretning"

NTG har sat sin første el-lastbil i drift og optimerer nu logistikken mellem Topsoes fabrik og lager. Målet er at forene effektiv drift med lavere emissioner.

Som led i en ambitiøs strategi for grøn logistik har NTG sat sin første el-lastbil i drift for sin kunde, Topsoe. Den betjener en rute mellem Topsoes produktionsanlæg i Frederikssund og et lager få kilometer væk – og det sker med høj frekvens: op til 16-17 ture om dagen.

Bag indsatsen står et tæt samarbejde mellem Topsoe, logistikpartneren NTG og vognmandsfirmaet Flemming Nielsen fra Skævinge. Målet er at teste el-teknologiens anvendelighed i en højintensiv, kortdistance-transport – og samle konkrete erfaringer, som kan skaleres.

– Vi er startet med én el-lastbil, fordi vi tror på teknologien – og fordi vi gerne vil have vores egne data og erfaringer, siger Jesper Kongsted, direktør i NTG med ansvar for lager og logistik.

Effektiv pendulkørsel og intelligent opladning

Ruten mellem fabrik og lager er skræddersyet til at udnytte el-lastbilens rækkevidde og kapacitet maksimalt. Den tre-akslede Scania-lastbil har en rækkevidde på 300–400 km og lades løbende i pauser på opkoblingspladsen.

– Vi har sat os for at køre så meget på el som overhovedet muligt. Det kræver planlægning og tilpasning, men det virker, siger Henrik K. Simonsen, Head of Global Warehouses i Topsoe.

Chauffør Anders Andersen, som har betjent Topsoes ruter i over 12 år, indgår aktivt i planlægningen og justerer løbende sin kørsel og opladning ud fra dagens behov.

– Jeg ved cirka, hvor meget strøm der skal bruges på hver tur – og jeg forsøger at få batteriet så tæt på tomt som muligt ved fyraften. Så har jeg udnyttet det bedst, fortæller han.

Miljø, emissioner – og lokal hensynsfuldhed

Ud over den logistiske effektivitet spiller støj og emissioner en vigtig rolle. Fabrikken i Frederikssund ligger tæt på boligområder, og her er el-drift en mærkbar gevinst.

– Vi ønsker at minimere antallet af diesellastbiler, der passerer gennem boligområderne. El-lastbiler reducerer både støj og lokal luftforurening, og det har vi stor fokus på, siger Henrik K. Simonsen.

Selvom det i første omgang kun drejer sig om én bil, er ambitionen større. Topsoe og NTG ser testen som en pilot, hvor der både måles på driftssikkerhed, energiøkonomi og effekt på forsyningskæden.

En begyndelse – ikke en revolution

NTG har i alt fire lastbiler i drift til de lokale transporter – tre med fossil drift og én med el. De fossile køretøjer anvendes fortsat på længere ture, fx til NTG’s centrallager i Hvidovre og et ekstralager i Hundested.

– Vi har ikke sat dato på, hvornår næste el-lastbil kommer. Det afhænger af teknologi, opladningsinfrastruktur og økonomi. Men ønsket er der, og vi arbejder videre med det, siger Jesper Kongsted.

Den grønne omstilling i vejgodstransporten handler ikke kun om at skifte diesel ud med strøm – det handler også om at få hele logistikken til at spille. Ruteplanlægning, ladepunkter, samarbejde og kørselsmønstre skal gentænkes.

– Det her er ikke bare en beslutning, vi har truffet fra hovedkontoret. Det er udviklet i tæt dialog med både vognmand og logistikpartner, siger Henrik K. Simonsen.

Grøn logistik skal kunne betale sig

Topsoe og NTG er enige om, at bæredygtig transport også skal være økonomisk ansvarlig. Derfor bliver alle erfaringer nøje evalueret.

– Vi gør det her af to grunde: fordi det giver mening miljømæssigt, og fordi det faktisk også kan være en god forretning. Det handler om at finde løsninger, der både reducerer emissioner og giver logistisk værdi, siger Jesper Kongsted.

Indsatsen i Frederikssund er et konkret eksempel på, hvordan grøn logistik kan implementeres i praksis – uden store armbevægelser. En kort, veldefineret rute, en engageret chauffør og et stærkt samarbejde har gjort det muligt at tage de første skridt mod en mere bæredygtig forsyningskæde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062