Post Danmark tager de første el-biler i brug
I sidste uge blev 50 el-biler taget i brug af Post Danmark. De første var transportministeren med til at køre til Roskilde.
Med køreturen markerede Henrik Dam Kristensen, at Post Danmarks 50 nye el-biler er klar til at komme ud med breve og pakke rundt om i landet.
- Efter at have prøvet at køre i en af de nye el-biler kan jeg godt forstå, at postbudene glæder sig til at tage dem i brug. Bilerne er utrolig støjsvage og har en høj komfort, sagde Henrik Dam Kristensen.
- Transportbranchen står over for store udfordringer i forhold til at nedbringe CO2-udledningen. Der er brug for store spillere, som tør gå forrest. Jeg håber, at det kan være med til at fremme udviklingen af mindre forurenende og mere støjsvage køretøjer.
Vito E-cell
Post Danmarks nye el-biler er af mærket Mercedes-Benz Vito E-cell. Bilen er en elektriske udgave af Mercedes-Benz varebil i mellemklassen, Vito. El-varebilen har en rækkevidde på cirka 130 kilometer pr. opladning. Det er mere end rigeligt til Post Danmark, der primært skal bruge bilerne på kortere distributionsruter i de større danske byer.
Bilen oplader ved nedbremsninger, og det gør bilen ideel til bykørsel, hvor der er mange stop.
Halvdelen af de nye Vito E-cell biler er i øvrigt højrestyret, så postbuddet kan træde direkte ud på fortovet, når han stiger ud af bilen for at tømme postkasser i byerne.
Størst på el
Med de 50 nye Vito E-cell er Post Danmark den største ejer af el-køretøjer i Danmark. Udover varebilerne råder Post Danmark også over 1.700 el-cykler og 100 el-scootere.
Post Danmark har ambitiøse mål på klimaområdet. Ifølge distributionschef Martin von Horsten vil man fortsætte med at investere i el-bilerne,
- Næste skridt bliver at anskaffe nogle mindre lastbiler, der kører på elektricitet og grøn gas, fortæller han.
Sidste år kørte Post Danmark et vellykket forsøg med el-biler på Bornholm, der blandt andet viste, at el-bilens rækkevidde er optimal i forhold til postkørsel.
Post Danmark opstiller selv ladestationer i de forskellige distributionscentre, hvor de 50 el-biler skal starte og slutte omdelingen af dagens post.