23948sdkhjf

Et markant år er snart gået - del 4

2012 blev året, hvor regeringen kom med sine første tiltag mod social dumping – men det kunne ikke ændre på kendsgerningerne: Den danske vognmand taber konkurrencen mod de udenlandske vognmænds billige chauffører.
Åreberetningen - del 4

Her følger Poul Rudolfs årsberetning - del 4

Social cabotage

Regeringens rapport i november om bekæmpelse af social dumping blev også brugt til at understrege uenigheden.

I forkortet form mente Erik Østergaard, at ITD har et ønske om, at folk vitterligt skal køre lovløst ude på vejene. Jacob Chr. Nielsen svarede igen med, at det ikke er realistisk at holde konkurrencen ude i et frit og åbent Europa.

Alt er stadigt ved det gamle.

International kørsel tabt

DTLs årlige konjunkturrapport fra maj konstaterede, at det internationale transportmarked er tabt for det danske transporterhverv. Udenlandske transportfirmaer eller danske transportfirmaer med datterselskaber har sat sig godt og grundigt på den internationale transport.

DTL-direktør Erik Østergaard undlod dog ikke at gøre opmærksom på, at det tilbageværende danske transporterhverv, der udfører national kørsel er meget sårbar. Især over for udenlandske lastbiler, der snyder på vægten.

Efter hans mening er det danske transporterhverv lige så truet som byggeriet. Derfor skal der være tilstrækkelig med kontrol med udenlandske lastbiler cabotagekørsel. Det er nu slaget skal slås på kontrolområdet. Ellers bliver det for sent, mener direktøren, selv om DTL hidtil ikke politisk har fået de store ud af deres cabotage-anstrengelser.

Modulvogntog

Med de mange ressourcer, der lægges i cabotage-indsatsen, går en af DTLs store politiske gevinster let i glemmebogen. I november var det fire år siden, at de første forsøg med modulvogntog i Danmark blev gennemført.

Allerede i januar præsenterede transportminister Henrik Dam Kristensen Vejdirektoratets rapport, der fastslår, at modulvogntog har været en succes. Selv om forsøget fortsætter frem til 2016, fik modulvogntog for alvor fået det blå stempel. Antallet af de 60 tons tunge køretøjer nærmer sig de 600.

Vejdirektoratet kunne i oktober meddele, at stadigt flere virksomheder melder sig i køen af dem, der vil benytte sig af modulvogntog. Virksomhederne investerer også selv gerne i vejnet, så kørslen kan foregå efter reglerne.

Vejdirektoratet konkluderer, at to modulvogntog kan erstatte tre almindelige vogntog. Og at modulvogntogenes kapacitetsudnyttelse ser ud til at være bedre end hos andre lastvogntyper.

Modulvogntog er vist kommet for at blive.

Sidste afsnit i morgen

Femte og sidste del af Poul Rudolfs åreberetning bringer her på hjemmesiden i morgen fredag.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109