23948sdkhjf

Direktør fremtidssikrede sin organisation

Portræt af Jens Iwer Petersen, der nu forlader ITD. Han er manden bag den geniale konstruktion, som giver medlemmerne flere økonomiske fordele, end de betaler i kontingent.
I organisationerne findes flere stærke direktører end stærke formænd. Nogle steder er begge parter dog ganske pænt repræsenteret. Det gælder i Padborg, hvor Jens Iwer Petersen som chef for ITD/FDE har årelang erfaring i den vanskelige kunst, det er at kunne samarbejde med stærke formænd.

Nøgleordet for den næsten altid bestemte sønderjyde er en afbalanceret arbejdsfordeling. Aktuelt har han et fortrinligt samarbejde med en lige så ambitiøs formand – Mogens Therkelsen.

De to har sammen sikret generationsskiftet i både direktør- og formandsstolen. Jens Iwer Petersens efterfølger – den unge og organisatorisk uprøvede Jacob Chr. Nielsen fra Sauer Danfoss - får to år sammen med Mogens Therkelsen, som har valgt at trække sig som formand 2012.

Jens Iwer Petersen har gjort det klart for alle medarbejdere, at han også af gavn er adm. direktør indtil fratrædelsesdatoen 1. juli 2010.

Med sin lederstil skulle det ikke undre, om han fra sidelinjen vil følge den nye direktørs færden meget nøje. Ikke mindst fra posten som bestyrelsesformand for FDE-Fonden Han skal nok slå til, hvis hans efterfølger ikke opfylder forventningerne i den lange prøvetid med Mogens Therkelsen.

Aktiv pensionist

For den 60-årige Jens Iwer Petersen ligger det fjernt at indlede en tilværelse som passiv pensionist. Som det siges i en pressemeddelelse vil han gerne bruge den oparbejdede viden, erfaring og kompetence til bestyrelsesarbejde. Forhåbentligt i form af et par gode bestyrelsesposter. Dem har han fortjent i lige så høj grad som Ridderkorset og titlen som æresmedlem af ITD.

Ingen andre har i den grad været i stand til at sikre eksportvognmændene så gode forhold og en så fremtrædende placering på det trafikpolitiske landkort.

Som sønderjyde med stort S har han både venner og uvenner. Flest i den første kategori. Han kommer fra en landsdel, hvor man holder sammen som ærtehalm. Det ligger sønderjyderne i blodet at kæmpe imod ethvert initiativ, som bare tangerer risikoen for en slags overherredømme.

Det gælder også på det organisatoriske plan. Landsdelen kan selv og behøver ikke hjælp udefra!

Otte formænd

Måske har ikke alle otte formænd, som Jens Iwer Petersen har betjent og rådgivet i sin lange karriere, haft samme professionelle tilgang, men de har altid haft fornemmelsen af, at han var den helt rigtige sparringspartner.

Specielt fordi han hele tiden har forstået at udvikle organisationen.

Da Jens Iwer Petersen i 1976 som nybagt cand. merc. blev ansat som "medhjælper" i FDE, Foreningen af Danske Ekspertvognmænd i Padborg, var der fire medarbejdere. I dag har han medvirket til at skabe en kommerciel virksomhed med 150 medarbejdere.

Som en ikke uvæsentlig sidegevinst blev alle organisationens aktiviteter i 2004 samlet i et nyt domicil, FDE Center Padborg, der er strategisk placeret i nærheden af motorvejsafkørsel 75.

Synonym med ITD

Jens Iwer Petersen er politisk bevidst på områder, som han føler relevante for organisationen og for de 410 medlemmer. Det ligger ikke til hans natur at forsøge at markere sig som det store politiske dyr i forhold til de efterhånden talrige trafikpolitikere, som han har trykket i hånden. Han går efter resultater - også selv om de ikke altid bliver serveret på en sølvbakke.

Sagt på den positive måde er hans styrke, at han er i besiddelse af stort købmandskab. Det er ikke noget, man kan læse sig til. Evnen er medfødt, men udvikles naturligt under arbejdet i et langt organisationsliv.

Det er vel nok Jens Iwer Petersens største succes, at han som den første og hidtil eneste "opfandt" en konstruktion, hvor medlemmerne opnår flere økonomiske fordele, end de betaler i kontingentkroner.

En vis misundelse

De, som bare anvender FDEs serviceydelser i en vis udstrækning, er stort set kontingentfrie. Ikke uden grund udtrykker andre vognmandsorganisationer i det skjulte en vis form for misundelse.

Dermed har Jens Iwer Petersen i høj grad medvirket til at fremtidssikre den organisation, som mange med rette ser som synonym med ham selv.

Han siger kun "Petersen", når han tager telefonen. Måske er det udtryk for at skabe en vis distance til den udbredte tendens med, at alle er på fornavn, uanset om de kender hinanden. Ved at anvende sit efternavn indikerer han i hvert fald, at der i den anden ende af røret er en direktør, som sætter pris på en vis respekt og talemæssig pli.

En uforskyldt smutter

Selv om Jens Iwer Petersen i det daglige ikke ligefrem strør om sig med vittigheder, bliver det da til et par stykker under ringridderfesten i Aabenraa. I et godt herreselskab med gode venner er Jens Iwer ikke den, som bruger flest timer på hotelværelset.

Jens Iwer Petersen har været en ikke uvæsentlig aktør i udviklingen af transporterhvervets nyere organisationshistorie, hvor særinteresser ofte blev luftet i fuld offentlighed.

Ufrivillig hovedrolle

Nok lidt ufrivilligt har han har også oplevet at skulle spille en hovedrolle, da DV, VA og FDE i 1999 i fællesskab stiftede DTL.

Sammen med Michael Svane skulle han dele direktørposten. Han fik ansvaret for foreningens økonomi, og Michael Svane for erhvervspolitikken. Samarbejdet mellem to ligestillede - men af sind vidt forskellige direktører - blev en kort fornøjelse.

Jens I. Petersen havde det ikke godt med, at der tilsyneladende ikke var helt styr på nogle TIR-garantiforpligtelser i millionstørrelse for nogle russiske toldkrav. Der blev dog aldrig stillet krav om at indfri garantiforpligtelsen

Forklaringen på, hvorfor Jens Iwer Petersen så pludseligt ville væk fra DTL, kan måske findes i en resolution fra ITDs generalforsamling kort efter. Her udtrykkes "kraftig kritik og utilfredshed med de kaotiske forhold omkring DTLs politiske og administrative ledelse".

Det er ikke utænkeligt, at ITD-direktøren gav sit bidrag til tekstens udformning.

Da det er Jens Iwer Petersens kongstanke at udvikle ITD i et tæt samarbejde med de store transportkøbere, er valget naturligt faldet på Dansk Industri. Efter hans mening er det en strategisk nødvendighed. Han ser ingen fremtid i at bygge organisationens udvikling på alt for mange små og mellemstore transportvirksomheder. Det overlader han frivilligt til DTL og Dansk Erhverv.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125