23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Femerkrise første dag på kontoret

Hans Chr. Schmidt indkalder til hastemøde med tunnelpartier om reduceret EU-støtte.

Hans Chr. Schmidts (V) første opgave som transport- og bygningsminister er redning af Femertunnelens økonomi. På vej ind til ministerkontoret mandag kom meddelelsen fra transportkommissær Violeta Bulc, at Femerprojektet får knap 4,4 mia. kr. i perioden 2016-19.

Det er næsten det halve af det forventede. Hans Chr. Schmidt indkaldte straks forligspartierne (alle bortset fra Enhedslisten og Alternativet) til et møde en af de nærmeste dage.

Der vil inden 2020 blive mulighed for at søge om yderligere EU-støtte. De nærmere begrundelser for den tildelte støtte til Femer Bælt-projektet foreligger ikke på nuværende tidspunkt, tilføjer han.

Den faste Femer Bælt-forbindelse og den ny Brennertunnel er EU-kommisionens topprioriteter, har danske ministre forsikret i de senere år, når der blev rejst spørgsmål i Folketinget om EU's budget til transportforbindelser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03