23948sdkhjf

10 principper, der sætter kunden i centrum

Transportens dag: 20 relevante cases på 20 minutter skulle illustrere, hvordan man bedst sætter sig i kundens sted
Ronni Tino Pedersen fra Untold og Niels Philbert fra Snakbar havde i anledningen af Transportens Dag udarbejdet 10 principper, der kan hjælpe transportbranchen med at sætte kunderne i centrum.

Ved hjælp af 20 relevante cases fra hele verden gjorde Niels Philbert det klart, at det ikke behøver at være raketvidenskab. De lavpraktiske ændringer og forbedringer kan ofte gøre en markant forskel for, hvordan kunderne opfatter et produkt eller en virksomhed.

De ti principper lyder som følger:

1. Forstår kundernes virkelighed
- Vi lever i den samme verden, men vores virkelighed er forskellig, fordi vi som mennesker er forskellige. Kan du sætte dig i dine kunders sted og dermed få adgang til et nyt perspektiv på din virksomhed?

2. Fjern smerten
- Er der dele af dit produkt eller din service, der kan opfattes som et smertepunkt, og dermed potentiale til at blive forbedret? De oplagte steder at kigge er omkring bestilling, betaling, bekræftelse, genkøb og reklamation.

3. Find kundernes forskellige behov
- Er der mulighed for at udvikle varianter af jeres produkter eller den måde, de sælges på, så de rammer plet hos en særlig type kunder? Hvordan kan I drage fordel af de etablerede processer, I allerede har udviklet?

4. Sæt kunderne i centrum af kommunikationen
- Kan vi bruge vores reelle kunder som en del af kommunikationen? Kan vi vise, at vi interesserer os for kunderne ved at bruge dem som ansigt udadtil? Og dermed give potentielle kunder inspiration og noget at spejle sig i?

5. Vend din downside til kundens upside
- Alle virksomheder har udfordringer, men ofte er der potentiale i at se på udfordringerne fra nye vinkler. Så, hvad hvis vi prøver at se på en udfordring som noget, vi skal vende til en fordel for kunden?

6. Tænk i win-win samarbejde
- Samarbejde baseret på win-win har kæmpe potentiale, da det giver værdi for alle parter. Så hvem har samme kundegruppe eller købssituation som jer, men fx. et helt andet produkt?

7. Se dig selv som en platform
- Hvordan kan dit produkt være en platform for andre? Er der en oplagt relevans imellem dét, I står for, de kunder I har og den type mennesker, Som en eller anden organisation eller virksomhed søger?

8. Opfyld de behov konkurrenterne ikke kan
- Hold øje med konkurrenterne, men husk at se lige så meget på, hvad de IKKE gør, som på hvad de gør. For der, hvor konkurrenterne ikke kan eller vil opfylde et behov, ligger der ofte et potentiale for at differentiere sig.

9. Gør det nemmere
- Vi elsker ting, der er nemme, fordi vi hader noget, der er indviklet. Så gør det nemmere at interagere, købe eller få hjælp, så det er dig, kunden vælger denne gang - og næste gang.

10. Brug data til at give mere
- Alle taler om Big Data, men hvordan skal vi bruge alle de data? Ofte handler det om at lære at læse noget meningsfuldt ud af de data, der er tilgængelige. Et godt sted at starte, er med mål om at skabe mere værdi for kunderne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094