23948sdkhjf

Tyske Femer-kritikere i Danmark

De fleste beboere på Fehmarn vil give tunnelen en chance. Det var hovedkonklusionen efter Slesvig-Holstensk Dialogforums besøg i København i sidste uge.
De hårdeste modstandere ønsker at fremtvinge et Femern-stop, mens de moderate kritikere ønsker at minimere risici ved etableringen af den faste forbindelse mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn.

Det viste det møde, som var blevet sat op af Dialogforum Feste Fehmarnbeltquerungs. Den 24. september havde foreningen sendt en delegation på tre dusin mennesker til Christiansborg.

Der var både modstandere, tilhængere og en stor mellemgruppe af konstruktive skeptikere.

- Vi ønsker både at udnytte chancen og mindske de risici, der er ved sådan et projekt, fortalte Johanna Heitmann, som er chef for Fehmarn Kommunes tunnelstab.

- Vi er i en god og direkte dialog med tunnelselskabet og baneprojektet. I næste fase ønsker vi mere præcise forpligtelser og kompensationer skrevet ned, hvor begge sider ser en win-win situation. Det handler om, at vi i kommunen kan planlægge en bæredygtig fremtid, sagde hun.

Imidlertid kan hun ikke give svare på, hvad kommunens ønsker vil indebære, men det omfatter i hvert falde et informationscenter og hjælp til at udvikle og fremme turismen på øen. .

Truer med vand

Danske politikere fik at vide, at de ikke har forstået den tyske miljøgodkendelses proces.

- Den går ikke ud på at godkende projektet, men det er en afprøvelsesprocedure om planlægningen er i orden, forklarede Hendrick Kerlen, som er formand for en lokal aktivistgruppe.

I den uforståelige forklaringer ligger en klar konsekvens, nemlig at bygherren skal forholde sig til alle mulige regler. Her mener tunnelmodstanderne, at de har fanget Femern A/S: Der er ikke taget højde for EU’s vandrammedirektiv!

- På Fehmarn (som er en del af Østholsten) har to tredjedele stemt nej ved en lokal afstemning, fremhævede Hendrick Kerlen.

Holdningen kunne åbenbart ændres, hvis sænketunnelen blev erstattet af en boret tunnel. Det er de tyske naturforeningers krav.

De tyske jernbaner, DB Netz, har ændret jernbaneprojektet, så sporene lægges længere væk fra kysten mellem Puttgarden og Lübeck.

Tysk demokrati

Rasmus Prehn, Socialdemokraternes trafikordfører, deltog i dialogforum og var imponeret over tyskernes evne til at organisere sig på tværs og samle tilhængere og modstandere i et dialogforum.

- Det er udtryk for demokrati, når det er bedst, siger han. Jeg er positivt overrasket over, at flere tidligere modstandere er begyndt at have en konstruktiv tilgang projektet. De ønsket at få det bedste ud af det.

Håber på pragmatisk tone

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim G. Christiansen mente, at modstanderne fik mest taletid på mødet.

- Jeg ville godt have hørt mere fra de tyskere, der er positive over for projektet, sagde han.

Dialogforrums tætpakkede program omfattede også et besøg ved et andet tværnationalt infrastrukturprojekt, nemlig Øresundsbron.

Læs mere om den tyske dialoggruppe på: http://www.fehmarnbelt-dialogforum.de/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093