23948sdkhjf

Er chancen for at sikre vækst i Det Blå Danmark forpasset?

En rapport fra PwC peger på, at der er brug for en gennemgribende ændring, hvis Det Blå Danmark også i fremtiden skal være vækstmotor
Den tidligere regering fremsatte i januar et forslag om at udvide tonnageskatten på en række områder. Forslaget er nu stort set uændret fremsat af den nuværende regering. Eneste ændring er, at konstruktionsskibe kan indgå i tonnageskat, hvis konstruktionsskibene arbejder med opførelse, nedtagning og vedligehold af olieinstallationer til søs, og under betingelse af at det foregår i udlandet.

Der er en reel risiko for, at forslaget i sin nuværende form gør det mindre attraktivt at drive offshore-rederier i Danmark og dermed er medvirkende til at flytte arbejdspladser ud af landet.

Sådan lyder vurderingen fra Bo Schou-Jacobsen, partner og leder af PwC’s danske faggruppe for Transport og Logistik, og Lars Koch Vinther, der er partner og leder af Tax Shipping i PwC.

- Med regeringsskiftet var der en ny chance for at sikre vækst og arbejdspladser inden for shipping- og offshore-branchen. Vores rapport viser, at der er brug for en bredere og mere gennemgribende ændring af branchens rammevilkår, end det den tidligere regering lagde op til, fortæller Bo Schou-Jacobsen og tilføjer:

- Mens udviklingen i rammevilkårene stort set har stået stille herhjemme med få lappeløsninger, har mange andre lande fulgt med tiden og gjort det mere attraktivt at drive shipping- og offshore-virksomhed. Den konkurrence bliver kun forstærket fremover. Blandt andet har den tyske kansler Angela Merkel netop givet tyske redere tilsagn om, at EU-reglerne om statsstøtte til shipping skal udnyttes maksimalt, herunder særligt beskatningsreglerne for søfolk.

PwC’s rapport viser, at mange andre lande allerede i dag har mere gunstige forhold end Danmark, når det gælder shipping i offshore-sektoren. Singapore udkonkurrerer Danmark på alle vigtige områder, men også lande som Tyskland, Holland, Norge, England og Cypern har bedre og bredere rammebetingelser end Danmark på en lang række punkter.

- Shipping-branchen er et meget mobilt erhverv, så de vil ikke tøve med at søge derhen, hvor det er mest attraktivt at drive forrentning. Og så er der jo ikke ret langt til fx Hamborg, Rotterdam, Aberdeen eller Oslo. Det kan koste danske arbejdspladser, hvis ikke vi sikrer gode rammebetingelser. Offshore-branchen er netop nu i krise, som følge af faldende oliepriser, så offshore rederierne har nu fokus på blandt andet reduktion af omkostningerne, herunder skat. Så det skal være nu, at man skal vise, at Danmark er et land med rammevilkår, som giver tryghed i både ned- og opgangstider, vurderer Bo Schou-Jacobsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078