23948sdkhjf

Torbens nye bil har 150 meter sugeslange

Endnu engang har kloakselskabet Lyngholm udvidet maskinparken men en ny specialbygget slamsuger.
53-årige Torben Berendt fra Hvidovre er slamsugerchauffør hos Lyngholm. Det har han sammenlagt været i 25 år, og efter at have kørt syv år i den samme slamsuger, har han nu fået en helt ny specialdesignet bil – en FlexLine 310 PED.

J. Hvidtvedt Larsen har bygget slamsugeren fra bunden og monteret slamsugeranlægget på en Scania P410 Euro 6 lastbil, der tilhører den bedste miljøklasse inden for lastbiller.

- Da slamsugeren især skal servicere nogle af vores kunder i indre by i København, såsom restaurationer, har det været vigtigt for os at investere i en mindre forurenende bil, siger Carsten Theil, kloakmester hos Lyngholm.

Opbygningen af slamsugeren har Lyngholm og chauffør Torben Berendt været med til at bestemme lige fra bilen kom på tegnebrættet. Det er derfor en bil, der er bygget med skelen til Torbens daglige opgaver og erfaring samt ud fra Lyngholms kunders behov.

- 80 procent af de opgaver, jeg udfører, er at tømme fedttanke hos restauranter og store domicilejendomme som for eksempel Danmarks Radio og Aller Media. Derfor har vi fået monteret en ekstra lang sugeslange på 150 meter og fået skiftet en spuleslange ud med en ekstra sugeslange. Nu har jeg to fjernbetjente tromler med sugeslanger bagerst på bilen, og det betyder, at jeg ikke skal slæbe så meget, forklarer Torben Berendt.

Ikke køre med overlæs

Slamsugeren har fået en stærkere aksel for til for at sikre, at Torben Berendt ikke kører med overlæs på forhjulet, når tanken er fyldt med fedt, der skal på rensningsanlægget. På denne type lastbil er der normalt en 8 ton aksel, men Lyngholm har fået denne udskiftet med en 9 ton.

En af de detaljer, som Torben Berendt især er glad for ved sin nye bil, er arbejdsbelysningen.

- Vi har fået lavet det om til LED-lys. Det optimerer arbejdssikkerheden, da det giver mere lys omkring bilen, når jeg holder parkeret på en vej for at tømme brønden, siger Torben Berendt.

En driftsikker maskinpark

Lyngholm har valgt at udvide maskinparken, fordi virksomheden oplever en stor efterspørgsel på særligt slamsugeropgaver.

- Udover over faste serviceaftaler med vores kunder, får vi dagligt mellem 30 og 60 opkald fra kunder, som har brug for at få suget kloak-, fedt- eller vejbrønden. Og hvis der er skybrud, er det tal hurtigt oppe på 400. Derfor er det vigtigt, at vi har en driftsikker maskinpark, så vi kan leve op til efterspørgslen, siger Carsten Theil.

Selvom den nye slamsuger hovedsageligt vil blive brugt til tømning af fedtbrønde, kan den også bruges til andre opgaver, som sugning af vejbrønde ved skybrud.

Tanken, som rummer cirka 10.000 liter, består af fire kamre. Der kan for eksempel være fedt i et kammer og vand fra vejbrønde i et andet kammer. De to produkter må ikke blandes af hensyn til bortskaffelsen. Det betyder, at slamsugeren kan bruges mere fleksibelt i forhold til de enkelte opgaver og i akutte situationer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078