23948sdkhjf

Selvkørende lastbiler var i Danmark

Det europæiske forsøg med selvkørende var i Danmark en dag, inden de kørte videre til Tyskland.
I går onsdag den 30. marts rullede seks selvkørende lastbiler igennem Danmark.

Bilerne kørte i to konvojer - en Scania-konvoj med tre Scania'er og en Volvo-konvoj med tre Volvo'er.

De to bagerste lastbiler i konvojen følger den forreste. Bilerne er forbundet til hinanden med radiokommunikation. Det er konvojens forreste lastbil, der bestemmer hvor hurtigt, der skal køres, og hvornår der skal bremses.

Selv om de to bagerste biler i konvojen er selvkørende, sidder der stadig en chauffør i hver af dem. De styrer bilens retning med rattet, men skal hverken bruge bremsen eller speederen. Chaufførerne kan dog hurtigt bryde ud af konvojen og overtage styringen af lastbilen, hvis det bliver nødvendigt.

Tæt bagved hinanden

Denne teknologi betyder, at lastbilerne kan høre meget tæt bagved hinanden med kun et halvt sekunds mellemrum. Det svarer til en afstand på fem-seks meter.

Det betyder, at lastbilerne kommer til at fylde mindre på vejene. Man vil også kunne undgå mange af de irriterende elefant-væddeløb, hvor lastbiler overhaler hinanden.

Endelig betyder den tætte kørsel, at luftmodstanden bliver forringet. Derved kan lastbilerne spare brændstof.

Sidst men ikke mindst er denne transportform mere trafiksikker, fordi der vil ske færre menneskelige fejl og ulykker med for eksempel uopmærksomme chauffører eller lignende.

Her kørte bilerne

De to lastbilkonvojer kom fra Sverige over Øresundsbroen til Danmark. På vej mod Jylland gjorde de holdt på rastepladsen i Karlslunde, hvor de blev mødt af mange nysgerrige.

Her fik en dansk lastbilchauffør lov til at komme med ombord på en af de bagerste lastbiler.

Efter et kort hvil i Karlslunde kørte lastbilerne videre over Storebæltsbroen til Fyn og Jylland, hvor der blev gjort endnu et lille holdt i Padborg - inden de fortsatte over grænsen ind i Tyskland.

Målet et Holland

Lastbilkonvojen er en del af et europæisk forsøg med selvkørende lastbiler. Forsøget er blevet iværksat af de hollandske myndigheder, som netop nu har formandskabet i EU.

Hollænderne ønsker at påvirke politikerne i EU og skabe interesse for de muligheder, der ligger i at bruge de selvkørende lastbilkonvojer. De ønsker også at få lovgivningen i de forskellige lande ændret, så de selvkørende lastbiler kan blive lovlige.

I dag er det ulovligt at køre med sådanne køretøjer - dels fordi lastbilerne kører så tæt på hinanden, dels fordi teknologien ikke er godkendt og certificeret.

Lignende konvojer er i disse dage på vej fra Tyskland, Frankrig og Holland med deltagelse af MAN, Mecedes-Benz og DAF. Alle konvojerne skal mødes i Rotterdam på onsdag den 6. april, hvor den hollandske regering står bag et større event, der kulminerer med en international konference om torsdagen den 7. april..

Platooning

Når selvkørende lastbiler kører i konvoj, kalder man det for "platoon" på engelsk. Platoon er et militært ord, der betyder delingsfører. Det antyder, at alle tropper følger delingsføreren - ligesom alle lastbiler i konvojen følger efter den forreste.

Mere information

Se mere om forsøger på dette link:

https://www.eutruckplatooning.com/default.aspx

Se kortet over ruterne:

https://www.eutruckplatooning.com/Press/...

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094