23948sdkhjf

Grænsekontrollen fortsætter

Regeringerne har ret til at reagere på flygtningekaos. Derfor afskaffes transportselskabernes ID-kontrol ikke foreløbig, vurderer tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
Efter tre måneders svensk grænsekontrol er tiden inde til at drøfte håndteringen, men man skal ikke gøre sig forhåbning om en øjeblikkelig afskaffelse af transportselskabers id-kontrol.

Det vurderer Henrik Dam Kristensen (S), som er præsident for Nordisk Råd, og tidligere transportminister i Danmark.

- Tiden er til at diskutere det igen, men man skal gøre sig klart, at man ikke har set nok resultat af initiativerne til, at man inden for kort tid kan ændre det politisk, vurderer Henrik Dam Kristensen.

- Med forårets komme vil vi atter opleve en massiv flygtningestrøm, forudser han. Med andre ord skal de europæiske aftaler og foranstaltninger stå sin prøve. De skal virke, før de nationale grænsekontroller kan ophæves, så man atter kan krydse grænser ubesværet.

Legitim reaktion på kaos

Henrik Dam Kristensen har forståelse for Sveriges nødværgeforanstaltninger, selv om der var en beskæmmende ringe dialog med Danmark, som er kommet til at lægge perroner og kajpladser til IID-kontrollen.

- Europa var i total kaos for ganske få måneder siden. Schengen-aftalen var ved at bryde sammen. Flere lande byggede hegn. Svenskerne valgte at trække et politisk legitimt kort, da et flertal i den svenske rigsdag mente, at man var tæt ved at have en trussel i forhold til nationen. Man var nødt til at gøre noget, forklarer Henrik Dam Kristensen.

Forhøj pendlerfradrag

ID-kontrollen er ensbetydende med en mental barriere, og integrationen i Øresundsregionen er faktisk faldende, advarede ”Greater Copenhagen & Skåne Committee” på et møde på Christiansborg.

Sekretariatsleder Thomas Chr. Steffensen fra Øresund Direkt, foreslog , at befordringsfradraget forhøjes for Øresundspendlere, så længe der udføres ID-kontrol under svensk transportøransvar.

Kun tog og færger rammes af id-kontrollen, fordi svenskerne sondrer mellem transport og infrastruktur. Derfor er der ikke ID-kontrol på motorvejen på Øresundsbrons danske side, påpegede Danmarks Rederiforenings adm. dir. Anne H. Steffensen.

Hun er selvsagt uenig i den svenske definition og opfordrer svenskerne til at nøjes med grænsekontrollen på den svenske side eller finde en mere smidig måde at håndtere ID-kontrollen.

EU's håb er Frontex 2

Grænsekontrol vil vare ved, så længe der hersker mistillid til kontrollen ved EU’s ydre grænser. Det skal et nyt agentur for grænsekontrol og kystvagt rette op på.

EU-landene er i færd med at hastevedtage afløseren for Frontex, og det får dansk deltagelse, forsikrer integrationsminister Inger Støjberg (V).

”Frontex.2” er omfattet af retsforbeholdet, så Danmark tilslutter sig i en særlig aftale.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.391