23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Råd vil stoppe krav til håndværkere om fartskrivere

Håndværkere kan blive pålagt krav om at installere fartskrivere til 15.000 kr. i deres biler på grund af EU-bestemmelser om køre/hviletid. Men nu er sagen indbragt for et råd, der skal stoppe dansk overfortolkning af EU-regler.

Håndværkere kan blive pålagt at installere fartskrivere i deres biler i henhold til en EU-forordning om køre-hvile-tidsbestemmelser, men går Danmark for langt?

I reglerne om køre-hviletid for chauffører findes en såkaldt ”håndværker-undtagelse”.

Denne undtagelse siger, at håndværkere, der indenfor en radius af 100 kilometer transporterer materialer til brug for en opgave, ikke skal være omfattet af køre-hviletids-bestemmelserne.

Ikke desto mindre har Håndværksrådet oplevet, at en automekaniker, der transporterede en bil til rustbehandling , blev anklaget for at overtræde køre-hvile-tids-bestemmelserne. Bilen blev i det konkrete tilfælde ikke anerkendt, som et nødvendigt materiale for at udføre arbejdet.

Ligeledes har en anlægsgartner oplevet at blive stoppet for at overtræde køre-hviletids-bestemmelserne, fordi hans transporterede en afskåret trækrone på en trailer.

- Vi ser den slags sager som eksempler på, hvordan Danmark overimplementerer EU-regler. Vi har indbragt sagen for det nye implementeringsråd, som regeringen har nedsat. Rådet anbefaler regeringen, at Danmark stopper med at overimplementere EU-reglerne på dette område og i stedet følger praksis i andre EU-lande – f. eks. i Tyskland, hvor reglerne praktiseres mindre restriktivt, siger chefkonsulent og EU-jurist i Håndværksrådet, Jeppe Rosenmejer til Leder I dag.

Implementeringsrådet beskæftiger sig med EU-lovgivning og EU-reglers indførelse i Danmark.

Når det gælder EU-regler er Danmark ofte blevet fremhævet som duks, men ind i mellem sker der en unødvendig stramning af EU-forordninger, når de skal omsættes til lov.

Implementeringsrådet har repræsentanter for erhvervsorganisationerne med. Det er i sidste ende regeringen og de involverede ministre, der afgør om en EU-regel kan blødes op eller håndhæves mindre restriktivt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.137