23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DSV maner grænsefrygt i jorden

Trods bange anelser for konsekvenserne af grænsekontrol på godstransporten, melder transportgiganten om ingen ko på isen

Frygten for at den midlertidige grænsekontrol ville skabe kilometerlange køer ved grænserne og ramme de danske virksomheder på pengepungen, har vist sig ikke at have hold i virkeligheden, lyder det fra transportgiganten DSV. Det skriver Finans.

Regeringen indførte i januar en midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse, som netop er blevet forlænget frem til november.

Men ifølge Jens Bjørn Andersen, adm. direktør i DSV, verdens 4. største speditionsvirksomhed, har de første fem måneder med grænsekontrol været aldeles smertefrie.

- Lige nu volder det ingen problemer. Det, der foregår på den dansk-tyske grænse, er noget stikprøvekontrol, men det skaber ikke nogen problemer overhovedet, siger Jens Bjørn Andersen til Finans.

Da regeringen indførte den midlertidige grænsekontrol den 4. januar, skete det som følge af, at den svenske regering tidligere havde indført ID-kontrol ved den dansk-svenske grænse.

Ifølge ITD, brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, krydser omkring 10.000 lastbiler dagligt de danske grænser ind og ud af landet. 57 pct. af den samlede lastbiltransport over grænsen sker ved den dansk-tyske grænse i Sønderjylland, mens 13 pct. sker over Femern Bælt.

Ca. 20 pct. af lastbiltransporten sker over den dansk-svenske grænse gennem Øresund, mens de resterende 10 pct. sker på andre grænseovergange – hovedsageligt i Nordjylland.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web01